Foto: TT

Metros ägare backar delvis från besked om sparka alla reportrar

Uppdaterad
Publicerad

Metros ägare Christen Ager-Hanssen meddelade under tisdagsmorgonen att tidningen ska sparka alla journalister, då de inte längre ”passar in i affärsmodellen”. I en ny intervju med tidningen Journalisten backar han nu från det uppmärksammade beskedet, och säger att det rör sig om en föreslagen inriktning, men att det inte finns ett taget beslut i frågan.

I en intervju med Expressen meddelade Metros ägare Christen Ager-Hanssen under tisdagen att tidingen numera kommer att vara ”innehållsköpare”, att samtliga journalister kommer sägas upp och att materialet som tidningen numera ska göras av contentbyråer.

– Journalister passar inte in i vår affärsplan. Det finns flera contentbyråer som producerar material som passar oss, berättade han för tidningen.

Krisen på Metro

Nu dementerar Ager-Hanssen delvis uttalandena i Expressen. I en intervju med tidningen Journalisten under tisdagseftermiddagen säger han att han lämnat rollen som vd för Metro, och inte kan ta beslut om att säga upp personal. Istället rör sig det uppmärksammade uttalandet om ”en ny inriktning”.

– Expressen påstår att jag har sagt att alla journalister ska sägas upp, och det har jag inte sagt. Jag är som sagt inte vd för Metro, det är inte jag som fattar sådana beslut, säger Christen Ager-Hanssen till Journalisten.

Christer Ager-Hanssen avgång som tidningens vd har inte registrerats hos Bolagsverket, men myndigheten har tagit emot ett ärende om Metro som fortfarande handläggs. Ager-Hanssen står däremot fast vid att han vill göra sig av med tidningens journalister, men att beslutet måste tas av chefredaktören Thomas Eriksson.

– Vi som ägare är helt ointresserade av nyheter, det är inte kommersiellt sunt, säger han till Journalisten.

”Kommersiella samarbeten är en farlig väg att gå”

Ulrika Hyllert, ordförande för Journalistförbundet, har varit kontakt med Metros fackklubb under förmiddagen. Hon ställer sig kritisk till att Christen Ager-Hanssen förmedlar den här typen av information i en intervju. För tidningens anställda blev förmiddagens nyhetsartiklar det första beskedet de får om att de riskerar att bli av med sina jobb.

– Det här är ingenting som varken vi på Journalistförbundet eller de anställda på Metro har fått veta i förväg, och tyvärr är det inte första gången de anställda har fått drastiska besked via media. Man gör inte på det sättet, säger Ulrika Hyllert till Kulturnyheterna.

När Christen Ager-Hanssen nu delvis backar från uppgifterna om beslutade uppsägningar, menar hon att det ligger i linje med ett återkommande problem med otydlig information. Journalistförbundet på tidningen har ännu inte fått någon intern information om att personal ska sägas upp.

– Vad det gäller information som kommer från Metros ägare har vi tidigare haft svårt att lita på vad det är som kommer att hända. Vi får se vad som händer när det händer. Sedan skapar den här typen av uttalande en stor oro – som är onödig om det nu visar sig inte stämma, säger Ulrika Hyllert till Medievärlden.

Mångmiljonskulder

Papperstidningen Metro gavs ut dagligen fram till mars 2019. Sedan dess har den varit en endagstidning som delas ut gratis i brevlådan till vissa hushåll. Nu indikerar Christen Ager-Hanssen att Metro i framtiden kan bli helt och hållet digital.

I delar av landet syns fortfarande de tidningsställ som Metro låg i när den kom ut dagligen i pappersform. Enligt Ager-Hanssen ska de transporteras bort.

Bolaget Metro har enligt Expressen skulder på 59 miljoner kronor. Den rekonstruktion som bolaget genomgår ska vara klar senast 28 juni, men Ager-Hanssen hoppas kunna få tre månaders förlängning.

Kulturnyheterna söker Thomas Eriksson, Metros publisher och ansvarige utgivare, ägaren Christen Ager-Hanssen och tidningens fackklubb.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Krisen på Metro

Mer i ämnet