För några år sedan var det legendariska mediehuset nära konkursens brant när ägarfamiljen Graham sålde till Amazon-miljardären Jeff Bezos. Sedan dess har tidningen ändrats från grunden. En av första nysatsningarna har varit på techbevakning och nu är det dags för nästa – antalet klimatjournalister tredubblas.
– Vi betraktar klimatfrågan och den gröna omställningen som en av de viktigaste globala nyheterna. Klimatkrisens effekter är synligare än någonsin.Vi försöker förnya och bredda klimatjournalistiken med starka berättelser och med visuell och interaktiv grafik, berättar klimatredaktören Juliet Eilperin.
Eilperin leder tillsammans med klimatredaktören Zach Goldfarb det 50-tal av tidningens 1000 medarbetare som enbart bevakar klimatet. Reportrarna är specialiserade på områden som klimatvetenskap, utrikespolitik och näringsliv, men en del jobbar bara med det mer vardagsnära och konstruktiva.
Satsar på konstruktiv journalistik
Med nya redaktionella vinjetter som ”Klimatcoachen” och ”Klimatvisionärerna” vill tidningen inspirera och vägleda läsarna, särskilt de som vill fatta mer klimatsmarta beslut i vardagen. En artikel om hur man brygger sitt kaffe mest klimatsmart blev vida läst och den oväntade slutsatsen: att så kallade kaffekuddar var mest klimatsmart, skapade stort engagemang bland läsarna.
Riskerar ni att kompromissa med ert journalistiska oberoende?
– Nej, svarar Juliet Eilperin, vi väljer inte sida men ser det som vår uppgift att vara en guide i det som sker med vår planet.
Genom att satsa på det konstruktiva så hoppas Washington Post nå en växande grupp mediekonsumenter som kallas ”nyhetsundvikarna”. Rapportering om krig, klimatkris och energikris blir övermäktig för en del.
– Att då också erbjuda nyheter om de mest innovativa klimatlösningarna och lyfta fram de människor som inspirerar är en kommersiell nödvändighet, säger Zach Goldfarb till SVT.