Foto: TT

Analys: ”Risken är att det här blir ett slag i luften”

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Tullverkets beslut att införa ett system där alla måste betala moms på varor som köps från Kina och andra länder utanför EU riskerar att skapa kaos i några månader. Men samtidigt är det troligtvis ett slag i luften. För i Kina planeras det redan för motåtgärder.

Jan Nylander

Ekonomireporter

Det är något panikartat över Tullverkets beslut att redan från första mars införa ett system för att se till att alla hundratusentals svenskar som handlar på internet verkligen gör rätt för sig och betalar moms.

För nästan allt som importeras är lågprisvaror som köpts för några tior upp till 200 kronor och som enligt den ordning som gäller i dag slinker igenom systemet.

Och det är svårt att tänka sig att den som handlat ett par gratiskalsonger på sajter som Wish eller Ali Baba och bara betalat för frakten, det vill säga 19 kronor, är beredd att betala momsen och den avgift som Postnord ska ta ut, som är fem gånger så hög: 80 kronor.

Men så kommer det att bli.

Kan skickas tillbaka till Kina

Det gör att en stor del av de hundratusentals personer som beställt varor de senaste veckorna och som inte kände till nyordningen helt enkelt inte hämtar ut sina varor när de kommer till Sverige efter första mars. Då måste Postnord sända tillbaka dem till Kina.

Det lär inte bli billigt och kostnaderna för returen är inbakat i den administrationsavgift som Postnord tar ut. Så de kunder som hämtar ut sina varor får alltså betala för de hundratusentals som låter Postnord sända tillbaka deras prylar.

En stor del av detta hade undvikits om det införts en övergångsperiod på två månader så att alla förstått vilka regler och avgifter som gäller.

Källor: Vill täppa till hot mot svenska butiker

Varför är det då så bråttom?

När jag frågade Tullverket i januari vad det fanns för planer fick jag reda på att det skulle göras en utredning och att andra EU-länder skulle tillfrågas för att problemet skulle lösas.

Men sedan har uppenbarligen något hänt.

Enligt mina källor är det Finansdepartementet som tryckt på för att försöka täppa till det som man ser som ett hot och som gör att många butiker riskerar att slås ut. Handeln är en av Sveriges största arbetsgivare med över 300.000 anställda vilket gör att tusentals jobb står på spel när de svenska handlarna måste betala både moms och tull.

Kineserna kan ”fuska”

Men risken är stor att det nya systemet blir ett slag i luften. För det är enkelt för de kinesiska e-handlarna att gå förbi det genom att till exempel fuska och skriva gåva på försändelsen.

Då kan Postnord inte ta ut några avgifter, utan måste sända ut paketet till kunden. De enda som har rätt att ingripa är tullens egen personal och de lär knappast ha tid att gå igenom tiotusentals paket om dagen.

Kryphålet: Via Holland

En annan möjlig lösning är att de större kinesiska företagen sänder paketen till Holland eller Storbritannien där man inte tar ut moms för varor med ett värde under 22 euro (den gräns som praktiserats i Sverige fram tills nu).

Därifrån fraktas sedan varorna vidare till Sverige och då de redan passerat ett EU-land har Sverige inte rätt att ta ut någon moms.

Det kommer visserligen att kosta mer.

Enligt mina uppgiftslämnare handlar det om kanske ytterligare en tia i fraktkostnad men då de kinesiska varorna är så billiga lär det inte hindra den fortsatta kommersen.

Fakta

Så fungerar systemet nu – och så kommer det att ändras

Så här fungerar systemet i dag

  • Alla varor utanför EU som har ett värde under 200 kronor släpps igenom av Postnord. Det handlar om cirka 97 procent av de 150.000 paket som varje dag kommer in till terminalen utanför Arlanda.
  • Paket med ett värde över 200 kronor tas om hand av Postnord som kräver in moms på 25 procent av varans värde samt tar ut en administrationsavgift på 125 kronor för sitt arbete.
  • De som fått hem sina paket utan att ha betalt någon moms ska själva höra av sig till Tullverket med en skrivelse och redovisa kvitton för att få betala momsen. Tullverket ska registrera skrivelsen samt sända ut en räkning som sedan ska betalas: vilket mycket få gör.

Så här fungerar systemet efter första mars

  • Postnord kommer att göra en första granskning på terminalen utanför Arlanda. Sedan förs posten till en speciell tullterminal som ska ha kapacitet att lagra miljontals paket som väntas komma in. Postnord kommer också att ta in över hundra tillfälligt anställda som ska scanna in paketen i Postnords system så att man kan sända ut en avier till alla kunder.
  • Kunderna får sedan två veckor på sig för att betala momsen på 25 procent av varans värde samt en administrationsavgift på 75 kronor för varor värda upp till 1.500 kronor. För varor med ett högre värde blir administrationsavgiften 125 kronor. Då måste kunden också betala en tullavgift. När avgiften är betald sänder Postnord ut paketen till kunderna
  • De paket som inte betalas inom en två veckors period kommer att sändas tillbaka till sina hemländer. Under en övergångsperiod kommer dock Postnord att lagra paketen en längre tid.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.