I början av år 2017 kom omkring 50.000 paket per dag till Postnords terminal vid Arlanda. Under året har alltså den siffran trefaldigats. Foto: TT

Lavinartad ökning av näthandel från Kina – tullen hinner inte med

Tullverket har blivit taget på sängen av den kraftigt ökade importen av paket från Kina. Dagens system för hantering av tull och moms fungerar inte och nu måste det till nya regler, säger Tullverket till SVT Nyheter.

För förra året exploderade e-handeln med Kina och varje dag strömmar det in 150.000 paket till Postnords anläggning vid Arlanda flygplats, varav 120.000 paket kommer från Kina.

– Köper man på postorder, som det oftast är från företagen som Wish eller Ali Baba, är det moms från första kronan som gäller, säger Åsa Willcox, som är avdelningschef och ansvarig för den avdelning som bevakar dessa frågor för Tullverkets räkning.

Få känner sannolikt till att de ska betala moms, även på de allra billigaste varorna de köper. Knappast någon hör av sig till Tullverket för att betala momsen.

– Vi har blivit tagna på sängen. Det har gått så fruktansvärt fort, säger Åsa Willcox.

Nätshoppare måste skicka brev till Tullverket

I början av år 2017 kom omkring 50.000 paket per dag till Postnords terminal vid Arlanda. Under året har alltså den siffran trefaldigats. Hos Tullverket har det däremot inte skett någon förändring i rutinerna för hur momsen ska betalas.

Åsa Willcox förklarar hur du ska gå till väga för att följa lagens krav för att betala momsen.

– Man får skriva ett brev och skicka med de handlingar man har, som kvitton eller en faktura till Tullverket. Sedan diarieför vi brevet och sänder ut en tullräkning, säger hon. 

– Och det är klart att när det är så här många paket är det här stört omöjligt.

EU-lag på väg

Om alla följde detta skulle omkring 100.000 personer varje dag behöva skriva till Tullverket, men en ny EU-lagstiftning är på väg som ska lösa problemen. Den träder inte i kraft förrän år 2021 och under tiden gör Tullverket en egen utredning för att hitta en lösning.

– Vi kommer att ha en förstudie där vi tittar på hur andra medlemsländer gör, säger Åsa Willcox.

– Kan vi ta hjälp och stöd där ska vi förhoppningsvis hitta ett sätt för att avgifterna kan erläggas på ett smidigt sätt.

Hur lång tid tar det innan en sådan lösning kan vara på plats?

– Vi har förhoppningar att det här kan ske förhållandevis snabbt men jag kan inte svara exakt på det just nu, säger Åsa Willcox.

Här är tre faktorer som gör att Kina-sajterna är så billiga

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer