Utrikesminister Ann Linde (S) kommenterar Erdogans utspel om Sverige och Finlands eventuella Natomedlemskap. Foto: SVT

Ann Linde om Erdogans uttalande: Har inte framförts direkt till oss

Sveriges utrikesminister Ann Linde kommer träffa sin turkiska utrikesministerkollega under ett möte på lördag. Då finns möjlighet att ta upp Turkiets presidents uttalande om att det vore ett misstag att låta Sverige och Finland gå med i Nato, enligt Linde.

Turkiets president Recep Tayyip Erdogan motsätter sig finskt och svenskt medlemskap i Nato. Han anser att det inte skulle vara gynnsamt för Turkiet och meddelar att det inte är möjligt att stödja planerna att låta länderna ansluta i försvarsalliansen.

Ann Linde (S) säger till SVT Nyheter att man inte fått några sådana signaler tidigare.

– Jag träffade min turkiska kollega i förrgår och vi hade också ett samtal om en eventuell svensk Natoansökan för ett par veckor sedan när vi hade ett längre bilateralt möte.

– Vi har väldigt bra och konstruktiv relation och man har inte framfört något sånt här till oss. Inte heller Natoambassadören, inte någon av de 30 länderna, har framfört något sånt här. Jag hoppas att vi ska kunna samtala om vi väljer att ansöka om Natomedlemskap och att vi får positiva besked från alla länderna.

Utrikesministermöte på lördag

I helgen ska Linde ta upp uttalandet med den turkiska regeringen.

– Eftersom vi inte fått den här signalen officiellt, utan tvärtom, så kommer jag ha möjlighet att prata med min utrikesministerkollega på lördag. Då deltar både han och jag i Natos utrikesministermöte dit jag och den finska utrikesministern är inbjudna.

Sveriges politik kommer inte ändras med ett eventuellt medlemskap i Nato, säger Linde. Vad Turkiets president vill med uttalandet är något man får ha ett samtal om, men Sveriges politik kommer inte förändras för att det blir ett eventuellt medlemskap i Nato.

– Vi kommer fortsätta ha en väldigt stark röst när det gäller utrikespolitik, när det gäller folkrätt, mänskliga rättigheter, demokrati, feministisk utrikespolitik och så vidare. Det ändrar sig inte av ett eventuellt Natomedlemskap.

Något man får förvänta sig

Uttalandet från Turkiets president Erdogan är inte förvånande utan snarare något man får förvänta sig i ratificeringsprocesser, säger Linde till SVT.

– Det är en sårbarhet vi också skrivit om i vår rapport. Det är det som är den negativa delen med att ansöka om medlemskap i Nato, att vi blir väldigt sårbara under hela ratificeringsprocessen. Därför måste vi försöka få till att säkra oss och säkerheten för Sverige under den perioden, om vi skulle fatta det beslutet.