Scandinavian Star i lågor. Foto: Scanpix

Bakgrund: Branden på Scandinavian Star

Uppdaterad
Publicerad

Branden på Scandinavian Star är en av de värsta fartygskatastroferna i modern tid. Det stod tidigt klart att bränderna var anlagda men misstankarna om vem eller vilka som låg bakom har gått åt olika håll.

På natten den 7 april 1990 var passagerafärjan Scandinavian Star på väg från Oslo till Fredrikshavn i Danmark. Ombord fanns 482 personer inklusive 99 i besättningen. Tre ombord var svenskar, majoriteten norrmän och danskar. Scandinavian Star hade hunnit ungefär halvvägs när den första branden utbröt.

En serie anlagda bränder

Den upptäcktes av besättningen strax före klockan 02 på natten och kunde snabbt släckas. Men bara fem minuter senare upptäcktes ytterligare en brand som spred sig snabbt genom stora delar av fartyget och orsakade 158 människors död. Ytterligare en person avled senare. Många timmar senare, kring lunchtid, anlades ytterligare fyra bränder på flera ställen i fartyget. Ingen av dessa senare bränder orsakade någon större skada.

Branden på Scandinavian star

Pyroman bland passagerarna

Sedan fartyget bogserats in till Lysekil och bränderna släckts, påbörjades arbetet med att klarlägga omständigheterna kring de mystiska bränderna ombord. Misstankarna riktades i ett tidigt skede mot en känd pyroman som fanns ombord och som själv omkom i bränderna. Det som talat mot denna teori är att han själv omkom i ett tidigt skede och därför inte kan ha anlagt de senare bränderna. Dessutom utbröt flera av dessa i utrymmen dit den misstänkte mannen inte hade tillträde. Detta ledde så småningom till spekulationer om att ekonomiska motiv skulle kunna ligga bakom bränderna.

Överförsäkrades kort före katastrofen

Kort före branden togs en stor försäkring ut för Scandinavian Star och anklagelser om att bränderna ombord skulle ha anlagts av besättningen har förts fram vid flera tillfällen men har än så länge inte kunnat styrkas. Ägarförhållandena var också oklara eftersom fartyget vid tiden för branden höll på att säljas av det amerikanska rederiet Scandinavian World Cruises till Vognmandsruten vars rutt den redan hade börjat trafikera. Många ur besättningen hade bristfällig utbildning för de nya förhållanden fartyget seglade under och kunde inte tala vare sig engelska, norska eller danska. De många oklarheterna kring brandens förlopp, försäkringsfrågan och ägarbytet ligger bakom den senaste utredningen av olyckan.

Betydande säkerhetsbrister

Efter branden konstaterades allvarliga brister i säkerheten ombord. Förutom besättningens bristande kompetens, lämnade kaptenen fartyget innan alla passagerare hade kommit av och meddelade dessutom att ingen fanns kvar ombord. Såväl kaptenen som två rederiföreträdare dömdes i Danmark till fängelse och utredningen kring säkerhetsbristerna ombord ledde till ett skärpt regelverk för passagerarfartyg som trafikerar nordiska hamnar.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Branden på Scandinavian star

Mer i ämnet