Arkivbild. Prins Daniel provar innebandy under Special Olympics School Day i Jakobsbergs idrottshall. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Därför lockas makteliten till prins Daniels projekt

Uppdaterad
Publicerad

Prins Daniels organisation Generation Pep lockar de största företagen i Sverige. Medierådgivaren Paul Ronge menar att det inte är förvånande att Sveriges maktelit vill förknippas med kungahuset.

– Prinsparet fungerar som en pr-byrå för Sverige, alla vill knyta kontakter med dem, säger han.

Under fredagen äger det första generation Pep Forum rum på Karolinska – en organisation som prins Daniel startat. Syftet är att få fler barn och unga att röra på sig och Sveriges maktelit vill gärna förknippas med projektet.

– Det är förståligt att många företag vill förknippas med kronprinsparet, kontakter med dem öppnar dörrar. Mycket kring deras varumärke handlar om framtiden och det nya. Värdeord som många företag vill haka på, säger han.

Paul Ronge betonar även vikten av att projektet stämmer överens med det varumärke som redan finns kring Victoria och Daniel.

– Kronprinsparet har byggt sitt varumärke kring det här med rörelse och hälsa, något som är positivt för många företag att förknippas med, säger medierådgivaren Paul Ronge.

Bra för Telia

När prinsparet, eller någon annan i kungafamiljen, tar initiativ till en ny organisation eller stiftelser brukar Sveriges största företag också visa sitt stöd och engagera sig i det nystartade projektet.

– Det kommer aldrig att vara svårt för dem att få företag att engagera sig i deras projekt. De fungerar som en pr-byrå för Sverige, och den vill alla vara en del av. Dessutom är det här projektet otroligt väl anpassat till de värden som de står för. Sett till deras varumärke är det mycket snyggt, säger Paul Ronge.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.