HVO100 sänker CO2-utsläppen med omkring 80 procent, medan dagens låginblandade diesel har 30 procent lägre utsläpp än rent fossil diesel. Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT

Ny skatt slår mot klimatet och plånboken

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Det kan nu bli ännu dyrare att välja rätt för klimatet på macken. Det kan bli en effekt om rena biodrivmedel som HVO100 och E85 inkluderas i mackarnas reduktionsplikt för att sänka utsläppen. Det saftiga skattepåslag som skulle komma i så fall kan slå undan benen för rena biodrivmedel. Dessutom får de som vill tanka miljövänligt se sig snuvade på klimatnyttan.

Calle Elfström

Miljöreporter

Vi har hört det förut. EU kan komma att säga nej till att Sverige ska få ge rena biodrivmedel skattebefrielse. Så har det hittills inte blivit, utan regeringen har lyckats förlänga undantaget över tio gånger. Men den här gången verkar hotet så allvarligt att regeringen har lagt fram en plan B: rena biodrivmedel ska föras in i systemet för reduktionsplikt 2023. Men få full skatt. Prischocken kan vara ett faktum och de mest klimatvänliga bränslena blir ännu dyrare. Och som en följd går försäljningen gissningsvis ner.

Kompenserar för andras “fuldiesel” 

Reduktionsplikten ska vara ett förutsägbart sätt att sänka utsläppen från trafiken genom att det blandas in ganska mycket biodrivmedel i vanlig diesel och bensin. Men HVO och E85 har stått utanför kvoten och det har givit en extra klimatvinst när många framför allt företag och kommuner valt att tanka rena biodrivmedel. HVO100 sänker CO2-utsläppen med omkring 80 procent, medan dagens låginblandade diesel har 30 procent lägre utsläpp än rent fossil diesel. 

Klimatkrisen

Om allt nu ska räknas in i samma pott blir reduktionsplikten istället ett tak för hur mycket biobränsle som används. I regeringens förslag är det nämligen drivmedelsbolagens totala utsläpp som räknas. Så om de säljer rena biodrivmedel med hög klimatnytta kan bolagen blanda in lite mindre biodrivmedel i vanlig diesel och bensin.

Det betyder också att de som betalar dyrt för HVO och E85 bara hjälper till med att hålla nere utsläppen från vanlig fuldiesel. Och det var säkert inte det de ville, utan istället att kunna köra med gott miljösamvete. De kan nu bli snuvade på det goda samvetet.

Osäkert läge 

Med en chockprishöjning riskerar det att bli en tid av osäkerhet innan det klarnat om de rena biodrivmedlen överlever. Det kan också ge en ryckighet som hotar skada tilltron till reglerna för att köra mer miljövänligt. Det hände med etanolen som nästintill slagits ut av bland annat ett tillfälligt skattepåslag. 

Allt fler bilmodeller har sedan 2018 godkänts för att köras på HVO och många har upptäckt att man kan göra en miljöbil av sin dieselbil. Och drivmedelsbolagen har jobbat tio år med att lansera HVO100. Det är ett arbete som nu hotas. 

Och om några år kommer mackarna att behöva sälja ren HVO100. Då har man nämligen nått gränsen för hur mycket man tekniskt kan blanda in av biodrivmedel i den vanliga dieseln för att minska utsläppen enligt reduktionsplikten. Frågan är då om någon efterfrågan finns kvar.

Viktigt verktyg

Reduktionsplikten är statens viktigaste verktyg för att minska utsläppen från den befintliga bilparken, men nästintill obegripligt i alla sina detaljer. Det gillas av många för att vara ett smart sätt att få ner utsläppen på ett förutsägbart sätt och ogillas av andra, för att det gör dieseln dyrare än nånsin. 

Hur systemet nu ska utformas för att bevara de rena biodrivmedlen är ovisst. Men som det ser ut nu riskerar det att komma en prischock nästa år på etanol och HVO 100 trots att de är bäst för klimatet.

I klippet reder Pål Börjesson, professor i miljö- och energisystem vid Lunds tekniska högskola, ut sanningshalten i några vanliga påståenden om etanol.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Klimatkrisen

Mer i ämnet