Ekonomiprofessorn Per Strömberg om så kallade kickbacks. Foto: SVT

Ekonomiprofessor: Noll procent i avgift – ett marknadsföringsknep

Uppdaterad
Publicerad

Nätbankerna, som marknadsför sig med hjälp av gratisfonder, är klart lönsammare än de traditionella storbankerna och de växer snabbt.

Men nollavgiftsfonderna är ett marknadsföringsknep, menar ekonomiprofessorn Per Strömberg.

Avanza har en fond som är helt gratis, utan avgift, och som är en av Sveriges populäraste indexfonder med nästan 400 000 sparare. Fonden kostar pengar för nätbanken. Men det är ett marknadsföringsknep, enligt professorn i finansiell ekonomi, Per Strömberg, på Handelshögskolan i Stockholm.

– Bensinstationen har inte så höga marginaler på sin bensin men tjänar pengar när folk köper godis och chips, så är det med att ha en väldigt billig indexfond. Tanken är inte att man ska tjäna pengar på den utan att man ska få in kunden i ”butiken” som sedan handlar andra fonder, aktier och genererar inkomster till banken, säger Per Strömberg till SVT Nyheter.

Avanza: ”Ketchupeffekt år 2020”

När kunderna gör jobbet i sina datorer har nätbankerna sluppit de traditionella bankernas kostnader för personal och kontor. När investeringarna i it-systemen är gjorda så skapas miljardvinster.

– När man sedan får in nästa kund så blir det ju nästan ren vinst. De (nätbankerna red) är i det läget de är nu, säger professor Per Strömberg.

Rikard Josefson, vd för Avanza, är nöjd med årets resultat.

– Vi har fått betalt för många års hårt arbete. Vi har investerat, vi har utvecklat och vi har haft en bra tillväxt. Det är lite ketchupeffekt år 2020 som naturligtvis är glädjande, säger Rikard Josefson och tillägger:

– Vi tror inte det här håller i sig på de här nivåerna för evigt.

Aktiespararna efterlyser prutmån

Enligt Joacim Olsson, vd på Aktiespararna, borde stora vinster hos banker normalt ge prutmån för kunderna. Men så fungerar de inte hos nätbanken anser Joacim Olsson.

– Nej, hela logiken bygger ju på att det inte finns utrymme för personlig kontakt. Så du får byta bank om du inte är nöjd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.