Foto: Scanpix

Föräldrar ska skyddas mot barnens mobilköp

Uppdaterad
Publicerad

Föräldrar ska inte behöva betala om barnen köper spel eller andra virtuella saker via appar i mobiltelefonen. Det slår regeringens utredare fast i dag.

Att marknadsföra appar till barn, som barn kan handla i, är redan i dag förbjudet. Och föräldrar som överraskas av barnens inköp är inte betalningsansvariga trots att de lagt in sitt kontokortsnummer i till exempel Apples App Store eller Googles Play-butik.

Det slår regeringens särskilda app-utredare Torgny Håstad fast i dag, och slutsatsen blir därför att han inte lägger något nytt lagförslag gällande appar för barn. Han hävdar i stället att nuvarande lagstiftning egentligen är tillräcklig.

App-utredningen

–Det finns ärenden på gång som drivs av Konsumentverket, och där det ska bli intressant att se utgången av dem.

Maria Attevik köpte i april förra året ett spel till sina barn inför en bilresa mellan Stockholm och Göteborg. Spelet gick ut på att mata och vattna jordgubbar. Men det gick också att köpa skottkärror med virtuella jordgubbar för 749 kronor styck. Under bilresan köpte barnen jordgubbar för över 50.000 kronor.

–Vi ser hur barnfamiljer i dag ruineras, säger konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP) om den framväxande app-marknaden och de uppmärksammade exemplen där föräldrar fått betala dyrt för barnens köp i mobiler och surfplattor.

–Utredningens förslag är mycket intressanta och vi kommer att borra vidare i detta, säger hon.

Bättre skydd mot automatiska förlängningar

Emellertid är det bara på en punkt som utredaren Torgny Håstad lägger ett förslag om en konkret lagändring, och det gäller inte barns köp i mobilerna.

I stället handlar det om att konsumenter generellt ska få ett bättre skydd mot automatiska förlängningar av abonnemang; företaget ska tvingas skicka ut en uttrycklig påminnelse och sedan ska man ha tre veckor på sig att avsluta abonnemanget. Man ska alltså inte som i dag kunna bindas till ytterligare ett års förlängt abonnemang på grund av glömska.

Ska säga upp abonnemang via e-post

Dessutom vill utredaren att alla abonnemang ska kunna sägas upp via e-post.

–Vi har sett att företagen vill ta uppsägningarna på telefon, så de själva har inspelad dokumentation, men kunden har inget motsvarande.

Konsumentministern vill inte svara rakt på frågan om hon kommer att lägga fram förslaget för riksdagen:

–Först ska utredningen på remiss.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

App-utredningen

Mer i ämnet