Forskarna från Ekonomihögskolan i Lund, Fredrik NG Andersson och Susanne Arvidsson, konstaterar även att det behövs mer kunskap om vad klimatrisker är och hur de bör kartläggas inom svenska företag.
– Företag som har mycket utsläpp är väldigt utsatta i en klimatomställning och de förstår det. Företag som jobbar direkt mot konsumenter förstår också att konsumenter snabbt kan ändra sitt beteende, medan vissa företag saknar de drivkrafterna och inte hänger med, säger Fredrik NG Andersson, docent i nationalekonomi, i Ekonomibyrån.
”Torka och översvämningar lättare att förstå”
Rapporten visar att det finns en vilja hos företagen att ställa om men att den inte alltid räcker.
– De fysiska riskerna så som översvämningar eller torka är lättare att förstå än omställningsrisker som handlar om hur konsumenter och politiker agerar som ett resultat av klimatförändringarna. Det kan handla om att konsumenter väljer bort en produkt som inte är klimatsmart eller om politiker skärper klimatpolitiken snabbt och drastiskt.
De typerna av risker ligger längre framåt i tiden, något som enligt forskarna gör dem svåra att ta in.
– De är på en tidshorisont som många företag inte är vana att tänka på, säger Fredrik NG Andersson.
Missa inte hela avsnittet av Ekonomibyrån: Stoppa tillväxten? på SVT Play.