H&M:s varulager växer och vd Karl-Johan Persson lovar reor för att bli av med de osålda kläderna. Foto: Janerik Henriksson, TT

Lägre vinst och överfulla lager fick H&M-aktien att rasa

Uppdaterad
Publicerad

H&M presenterade ett resultat före skatt på drygt sex miljarder kronor (6 012 miljoner kronor) för årets andra kvartal. Det något lägre än förväntningarna, och bolagets aktie föll med drygt tre procent när Stockholmsbörsen öppnade.

Osålda varor

Det som verkligen oroar är att varulagret fortsätter att växa, ett tecken på att företaget gjort kraftiga felbedömningar om försäljningen. Värdet på de osålda varorna är nu drygt 36 miljarder kronor och bolaget flaggar för stora reor. 

”Som vi har signalerat tidigare skulle det bli ett tufft första halvår. Vi hade med oss för mycket varor in i det andra kvartalet och vi drogs fortfarande med en del obalanser i H&M:s sortiment, något som vi successivt rättar till”, skriver vd Karl-Johan Persson i sin kommentar.

Butikerna går trögt

Sedan länge står det klart att H&M har problem med sin butiksförsäljning. För trots att bolaget gör vad det kan för att växa online, så är det fortfarande butikerna som svarar för nästan 90 procent av koncernens totala omsättning. Och i dem har man knappt lyckats öka försäljningen alls.

Enligt Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank, är H&M fånge i sin egen affärsmodell:

– Man har fastnat i sagan om sin egen framgång – ett hyllat tillväxtbolag som automatiskt ökat i värde genom att öppna nya butiker. Men det där funkar inte i dag, när konsumenterna i raskt takt börjat handla på nätet och priserna pressas.

”Hårt arbete återstår”

Vd Karl-Johan Persson har sagt att resultatet för helåret 2018 ska bli bättre än 2017.

”Vi ser att utvecklingen går i rätt riktning även om det fortfarande finns många utmaningar och hårt arbete återstår”, skriver han i rapporten.

Enligt Maria Landeborn har H&M varit för långsamma att anpassa sig:

– Näthandel har funnits i 20 år, men fortfarande behöver H&M 6-8 dagar på sig att leverera när vissa konkurrenter klarar det på 24 timmar.

Kraftigt minskat värde

På börsen har den gamla ”folkaktien” H&M haft det tufft. På tre år har företaget tappat två tredjedelar av sitt värde, och bara sedan årsskiftet har aktien backat med över 20 procent.

Detta trots att huvudägaren och ordföranden Stefan Persson bromsat värdeminskningen genom att köpa på sig H&M-aktier för åtskilliga miljarder kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.