Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder SAS att dröja längre än sju dagar med att återbetala biljettpriset för en inställda resa. Bryter företaget mot förbudet hotas SAS av ett vite på en miljon kronor i månaden.
Många resenärer har fått sina flygresor inställda på grund av coronapandemin, och enligt EU:s flygpassagerarförordning har bolaget sju dagar på sig att betala tillbaka pengar för inställda resor. Många har dock fått vänta längre än så, och vissa har inte fått några pengar alls.
Sedan 1 mars i år har Konsumentombudsmannen fått in 263 anmälningar mot SAS.
– Mängder av konsumenter har kontaktat oss och varit frågande och upprörda över att de inte får tillbaka sina pengar från SAS, skriver myndigheten i pressmeddelandet.
”Extrema volymer”
SAS lovar nu att alla kunder ska få tillbaka sina pengar.
- Jag förstår att det är många som känner frustration, men alla som har krav på oss på grund av inställda flyg kommer att få tillbaka pengar. Det vi inte mäktar med är att göra det inom sju dagar, men vi gör allt för att påskynda processen, säger SAS presschef Freja Annamatz.
Enligt henne har SAS redan återbetalat över 1,3 miljoner kunder för inställda flyg.
– SAS har i likhet med andra flygbolag drabbats väldigt hårt av coronapandemin och vi har behövt ställa in ett stort antal flyg. Vi har extrema volymer av återbetalningsärenden som vi hanterar.
Får inte hänvisa till resebyrån
KO har nu skickat två förelägganden till SAS. Flygbolaget måste, utöver att betala tillbaka pengar, även informera kunder som köpt sin resa hos en resebyrå att de har rätt att kräva pengar tillbaka direkt från flygbolaget.
– Det är en regel vi har följt ända sedan den funnits, i enstaka fall har kommunikationen inte varit tydlig. Men vi kommer betala alla de som vänder sig direkt till oss, säger Freja Annamatz.