Yalda Amani är en av många som söker flygbolagen för att få besked om inbokade resor. Foto: TT/Privat

Yalda får inga besked om sin bokade resa: ”Har kontaktat alla jag kan kontakta”

Publicerad

Efter UD:s avrådan av resor till alla länder svävar tusentals svenskar i ovisshet om vad som händer med deras bokningar och pengarna de betalat.
– Jag har kontaktat alla jag kan kontakta. Jag lägger all min tid på det här, säger 27-åriga Yalda Amani som i över en vecka sökt svar på vad som händer med hennes inbokade flyg till England.

Konsumentverket har fått in närmare 1 700 frågor och klagomål hittills i mars, vilket kan jämföras med totalt 8 i januari. Av de många anmälningar som görs är många riktade mot flygbolag och reseförmedlare som inte kunnat ge besked om kunderna kan avboka och få pengar tillbaka.

Yalda Amani har i över en vecka sökt svar från flygbolaget Norwegian och reseförmedlaren Tripmonster. Hon har en resa inbokad till England den 31 mars, och har via nyheterna kunnat läsa om de kraftiga restriktioner som införts i landet.

Efter 10-15 försök att nå flygbolaget, flygplatserna och reseförmedlaren har hon fortfarande inte fått några besked om vad det innebär för hennes bokning.

– Jag blir jätteirriterad för jag måste lägga all min tid på det här. Varje lunch ringer jag dem. Jag vet inte vad jag kan säga till min chef om jag kan jobba eller inte, säger hon.

Hänvisar till reseförmedlare

På sin webbplats skriver Norwegian att de i första hand hjälper de som har inbokade flyg de närmaste 48 timmarna. Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian, säger att trycket på deras kundtjänst är enormt just nu.

– Det här är en oerhört krävande situation, både för oss som flygbolag och för våra resenärer, när reserestriktionerna fortsätter att ändras.

Den som bokat resa via en förmedlare hänvisas dit. Men många reseförmedlare är svåra att nå, och hänvisar ofta tillbaka till flygbolagen, enligt anmälningarna till Konsumentverket.

Yalda Amani har sökt sin reseförmedlare Tripmonster via både mejl och telefon.

– När jag ringde i dag fick jag två val. Om det gällde coronaviruset skulle jag trycka ”1” och då lade de på direkt. Sen ringde jag och valde ”2”. Då hamnade jag i kö i 45 minuter och sedan lade de på, säger hon.

Erbjuder vouchers vid avbokning

Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, säger att det kan uppstå problem med avbokningar när resan bokats via en resebyrå.

– Då kan flygbolaget hänvisa till förmedlaren. Men som konsument har du rätt att få pengarna från flygbolaget, du behöver inte acceptera det, säger hon.

Både Norwegian och SAS erbjuder återbetalning vid inställda flyg. Resenärer som vill avboka flyg som ännu inte är inställda enligt UD:s avrådan erbjuds olika former av presentkort till kommande resor.

Konsumentverket uppmanar dem som inte lyckas få pengar tillbaka att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden för att pröva saken där.

– Att UD har avrått från resor till hela världen har aldrig hänt förr. Det uppstår situationer nu som inte är prövade rättsligen förut, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

SVT har även sökt Tripmonster.

Det gäller vid resor

Visa

Inställda resor 

Du har rätt att få tillbaka pengarna eller boka om din resa till ett annat tillfälle. Det gäller både om du bokat en enskild resa eller en paketresa.  Om du inte kommer överens med bolaget kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) 

Landet släpper inte in dig 

När UD har avrått från resor har du rätt till full återbetalning om du bokat en paketresa. Lagstiftningen är inte lika tydlig om du köpt en enskild resa, men enligt Konsumentverket bör du kunna kräva återbetalning med hänvisning till ”force majoure”. UD:s avrådan gäller fram till den 14 april, därefter görs en ny bedömning. 

Presentkort 

Vissa företag erbjuder presentkort istället för återbetalning. Men om företaget skulle gå i konkurs är presentkortet inget värt och du kan kräva återbetalning istället.  

Konkurs 

Om flygbolaget eller researrangören går i konkurs är du skyddad av resegarantin om du har köpt en paketresa. Om du köpt en enskild biljett har du inte samma skydd, då beror det på konkursboets ekonomi om du får några pengar tillbaka. Men om du har betalat med kreditkort kan du få återbetalning av din bank. 

Källa: Konsumentverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Nya coronaviruset

Mer i ämnet