Konsumentverket har fått in närmare 1 700 frågor och klagomål hittills i mars, vilket kan jämföras med totalt 8 i januari. Av de många anmälningar som görs är många riktade mot flygbolag och reseförmedlare som inte kunnat ge besked om kunderna kan avboka och få pengar tillbaka.
Yalda Amani har i över en vecka sökt svar från flygbolaget Norwegian och reseförmedlaren Tripmonster. Hon har en resa inbokad till England den 31 mars, och har via nyheterna kunnat läsa om de kraftiga restriktioner som införts i landet.
Efter 10-15 försök att nå flygbolaget, flygplatserna och reseförmedlaren har hon fortfarande inte fått några besked om vad det innebär för hennes bokning.
– Jag blir jätteirriterad för jag måste lägga all min tid på det här. Varje lunch ringer jag dem. Jag vet inte vad jag kan säga till min chef om jag kan jobba eller inte, säger hon.
Hänvisar till reseförmedlare
På sin webbplats skriver Norwegian att de i första hand hjälper de som har inbokade flyg de närmaste 48 timmarna. Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian, säger att trycket på deras kundtjänst är enormt just nu.
– Det här är en oerhört krävande situation, både för oss som flygbolag och för våra resenärer, när reserestriktionerna fortsätter att ändras.
Den som bokat resa via en förmedlare hänvisas dit. Men många reseförmedlare är svåra att nå, och hänvisar ofta tillbaka till flygbolagen, enligt anmälningarna till Konsumentverket.
Yalda Amani har sökt sin reseförmedlare Tripmonster via både mejl och telefon.
– När jag ringde i dag fick jag två val. Om det gällde coronaviruset skulle jag trycka ”1” och då lade de på direkt. Sen ringde jag och valde ”2”. Då hamnade jag i kö i 45 minuter och sedan lade de på, säger hon.
Erbjuder vouchers vid avbokning
Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, säger att det kan uppstå problem med avbokningar när resan bokats via en resebyrå.
– Då kan flygbolaget hänvisa till förmedlaren. Men som konsument har du rätt att få pengarna från flygbolaget, du behöver inte acceptera det, säger hon.
Både Norwegian och SAS erbjuder återbetalning vid inställda flyg. Resenärer som vill avboka flyg som ännu inte är inställda enligt UD:s avrådan erbjuds olika former av presentkort till kommande resor.
Konsumentverket uppmanar dem som inte lyckas få pengar tillbaka att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden för att pröva saken där.
– Att UD har avrått från resor till hela världen har aldrig hänt förr. Det uppstår situationer nu som inte är prövade rättsligen förut, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.
SVT har även sökt Tripmonster.