Att butikskedjan Forever 21 sökt konkursskydd slog ner som en bomb under måndagen. Kedjan har butiker i 40 länder – men Sverige är inte ett utav dem.
– Just den här situationen kommer inte att påverka Sverige särskilt mycket. Men det innebär ju att det blir en konkurrent färre för de svenska butiker som finns även i andra länder, säger Johan Davidson, chefsekonom på arbetsgivarorganisationen Svensk handel.
Bra 2019 i Sverige
Den ekonomiska kräftgången för Forever 21 är ett symptom på vad som händer med världens butikskedjor – den så kallade butiksdöden. Så sent som i våras gick exempelvis JC i konkurs. Och svenska butiker har haft några riktigt kämpiga år den men ett trendbrott kan ha skett den första halvan av 2019.
– Första halvan har sett bättre ut i Sverige. Det kan röra sig om ett uppdämt behov av att köpa kläder. Att kronan är svag och att svenskarna fick ovanligt mycket tillbaka på skatten kan också spela roll, säger Johan Davidson.
Mellanbutiker i fara
Förmodligen rör det sig om en engångsföreteelse. Enligt Johan Davidson är butiksdöden inte klar med Sverige.
– De som säljer kläder som är lätta att ersätta och som inte lägger så stor vikt vid varumärke kan få det svårt att klara sig i framtiden. De som har en mellanprodukt som varken är lågpris eller känns exklusivt, säger han.
Den stora boven i dramat bakom butiksdöden är att allt fler väljer att handla sina kläder online.
– Det handlar också om att kunderna prioriterar hållbarhet. Sedan handlar det om demografi också. Det är mest äldre som handlar i butik.
För den som är orolig att klädbutikerna ska försvinna helt behöver inte oroa sig.
– Jag tror att det kommer finnas kvar butiker i framtiden. Men branschen är mitt i en svår omstruktureringsprocess, säger Johan Davidson.