En bild ur HM:s globala höstkampanj. Foto: Skärmdump från hm.com

Satanism, Auschwitzpyjamas och anorektiska modeller – minns du tidigare H&M-skandaler?

Uppdaterad
Publicerad

Alltför solbränd modell (mars 2012)

Cancerfonden kritiserar H&M:s bikinireklam. Modellen ser ”oerhört solbränd ut” och kritiker menar att H&M genom sin reklamkampanj bidrar till att fler dör i hudcancer. Modejätten ber om ursäkt.

Foto: svt

Anorektiska modeller (november 2013)

Klädjätten medger att deras modeller varit för smala. Detta efter att kritik riktats mot den globala höstkampanjen.

En bild ur HM:s globala höstkampanj 2013. Foto: Skärmdump från hm.com

Anklagas för satanism och antisemitism (mars 2014)

Ett linne med en dödskalle och en stjärna som ser ut som den judiska Davidsstjärnan upprör vissa kunder. Företaget anklagas för antisemistism och satanism, skriver israeliska Haaretz.

Bönesjalskritik (januari 2016)

Amerikanska kunder upprörs över att en sjal påminner alltför mycket om en judisk bönesjal. Vissa menar att det är ”stötande” att sälja en sjal som har en religiös betydelse. H&M ber om ursäkt och plockar bort sjalen ur sitt sortiment i vissa länder.

Auschwitz-pyjamas (februari 2017)

En randig pyjamas-liknande outfit i H&M:s vårkollektion får vissa kunder att koppla till koncentrationslägret Auschwitz. Kläderna uppmärksammas på sociala medier och likheterna fångas upp av kvällstidningarna. H&M säger att det är olyckligt om någon har gjort den kopplingen och att ränder ligger starkt i modebilden denna säsong.

Annika Leone uppmärksammade H&M:s ”Auschwitzpyjamas” på Instagram. Foto: Skärmdump / Instagram

Kritik mot H&M:s plus size-kollektion (september 2017)

Enligt Annonsrådet är H&M:s modeller ”inte det minsta plus size”. Ett stort modeföretag har makt att påverka tusentals konsumenter och borde veta bättre, menar de.

– Det är sådana här dolda påtryckningar som bidrar till att välmående bland unga tjejer sjunker, sa Amanda Oxell, grundare av Annonsrådet, till tidningen Resumé.

Bränner nya kläder (november 2017)

SVT:s Uppdrag granskning avslöjar att H&M rutinmässigt bränner tonvis med nyproducerade kläder på värmeverk i Sverige. Programmet avslöjar att H&M brände nära 19 ton kläder i Västerås under 2016. Enligt företaget är förbränningen av kläder en del av företagets ”normala, globala rutin.

Butiker i Sydafrika vandaliseras (januari 2018)

Återigen märks att H&M är ett globalt företag. En bild på en pojke i luvtröja gör att H&M får kritik från flera världskändisar och i Sydafrika vandaliseras butiker i koordinerade protester.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.