Foto: TT/Skatteverket

Rot- och rut-avdrag granskas hårdare av Skatteverket

Uppdaterad
Publicerad

Svenskarnas köp av rot- och rut-tjänster fortsätter att öka stadigt, de senaste åren har det stigit i snitt med en halv miljon köp per år. Samtidigt flaggar Skatteverket för att man fortsätter att granska avdraget extra hårt i olika branscher – och påpekar att även kunden har ett ansvar för att se till att allt blir rätt.

I år kommer myndigheten särskilt att se över rut- och rot-tjänster som utförs på fönster, tak, bredbandsfibrer och inom städ.

– Framför allt för tak, fönster och bredband har vi fått vissa indikationer på att man omvandlar material till arbetskostnad. Det innebär att man tar ut ett högre antal arbetade timmar än man faktiskt har genomfört, säger Cajsa Toresten, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, som påpekar att bredbandsfibrer är en växande bransch.

Skattekontroll

Ett annat problem är att vissa företag erbjuder tjänster till ett fast antal timmar, och att man i förväg till exempel vid ett erbjudande om fiberdragning säger att kunderna kan få avdrag på 10.000 kronor – fast man bara får göra avdrag på det faktiska antalet jobbade timmar.

– Folk är inte alltid vaksamma om att det inte är hela fakturan utan de arbetade timmarna som gäller.

Om företaget gett rabatt till kunder för att de vid en fiberdragning gräver själva, får man inte rot-avdrag alls för då är det ju kunden som utför arbetet och inte företaget, säger Cajsa Toresten.

Kunden har ett ansvar

Toresten påminner om att även köparen har ett ansvar att se man till att man får avdraget på rätta grunder. Att tjänsten som köps ger rätt till avdrag, att det inte är en närstående som utför arbetet och att siffrorna i fakturan och deklarationen stämmer överens måste du som kund ha koll på.

– Det är viktigt att man tittat på fakturan och inte bara på slutpriset, så att man ifrågasätter vad som är arbetade timmar så att man ser att det blir rätt.

Det omdiskuterade avdragen blir allt populärare bland svenskarna och har de senaste åren ökat med i snitt 500.000 köp per år, mellan 2013 och 2014 ökade det med 670.000 köp. Totalt betalade Skatteverket ut över 19,9 miljarder kronor under fjolåret, det avsåg 4,7 miljoner köp av tjänster.

Stoppade utbetalningar på 79 miljoner

Samtidigt stoppade man efter kontroll utbetalningar på motsvarande 79,3 miljoner kronor – en ökning med fyra miljoner jämfört med 2013. Men enligt Pia Blank Thörnroos, rättslig expert vid Skatteverket, ser man inte att fusket ökar.

– I de här områdena där vi har riktade kontroller, förra året med värmepumpar, har det minskat. Både de oavsiktliga och avsiktliga fusken minskar. Kontrollerna har en allmän preventiv effekt, säger hon.

Sedan årsskiftet gäller även nya regler för rut- och rot-avdrag. Företagen måste nu lämna in fler uppgifter och skicka in sin begäran elektroniskt.

– I dag behöver de i stort sett bara tala om att de gjort ett rot- eller rut-arbete, vad som betalts och vad de ska ha betalt . Nu ska de tala om hur många timmar de arbetat och vad jobbet har avsett, säger Pia Blank Thörnroos.

Ändringarna syftar enligt myndigheten till att göra systemet smidigare, säkrare och ska mota bort fusk. De nya reglerna tillämpas på betalningar efter den 31 mars i år.

Verksamheter som Skatteverket granskar extra under 2015

* Rot- och rut-avdrag som görs för tjänster som utförs på fönster, tak, bredbandsfibrer och inom städ.

* Skönhetsvård, tatuering, bilvård, frisör, catering, ”food trucks”, upplevelseindustrin.

* Bemaningsföretag inom vårdsektorn.

* Moms inom elektronikbranschen.

* Myndigheten kommer även se över ”skumma betalningar som går till Litauen”.

Källa: Skatteverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skattekontroll

Mer i ämnet