Svår balansgång för Facebook

Uppdaterad
Publicerad

Men fokus på kortsiktiga vinster kan straffa sig om det får användare att lämna Facebook.

Hur ska Facebook tjäna mer pengar? Den frågan kräver aktieägarna svar på när bolaget presenterar sitt kvartalsresultat på torsdagskvällen. Men för mycket fokus på kortsiktiga vinster kan straffa sig på sikt.

Facebook-aktien har tappat 25 procent i värde sedan i maj då bolaget med buller och bång gjorde sin entré på börsen. Pressen är alltså stor när man nu lägger fram sin första rapport som börsbolag.

Aktieägarna vill veta hur Facebook ska lyckas sälja mer reklam, särskilt i mobilen dit många användare flyttar.

Det värde bolaget gav sig själv vid börsintroduktionen indikerar att intäkterna ska öka i snabb takt, vilket inte ser ut att ske.

Kan få folk att tröttna

Men att öka intäkterna är samtidigt ett vågspel. För en annan viktig fråga är hur intresset för Facebook hos användarna ska upprätthållas på lång sikt.

–Risken är att Facebook tummar på det som varit bolagets styrka hittills när det finns krav på kortsiktiga vinster. Folk är inte så pigga på företag som gör intrång i deras privata sfär. Det är inte alltför svårt för någon annan att starta en motsvarande tjänst som rätt snabbt kan få inflytande, om folk tröttnar på Facebook, säger Jonas Colliander, forskare i sociala medier vid Handelshögskolan i Stockholm.

38 dollar var aktiekursen när Facebook introducerades på börsen den 18 maj. Nu handlas aktien till drygt 28 dollar.

Aktiekursen innebär att bolagets värdering rasat från 104 miljarder dollar (723 miljarder kronor), till 78 miljarder dollar (543 miljarder kronor).

Analytikerna förväntar sig intäkter på 1,1 miljarder dollar för andra kvartalet, enligt Reuters sammanställning. Under motsvarande kvartal förra året mer än fördubblade Facebook sina intäkter.

Facebook har cirka 900 miljoner användare. (TT)

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Facebooks börsintroduktion

Mer i ämnet