Med mindre kontanter kan det bli svårare att få barn att förstå pengaras värde. Foto: TT

Fickpeng lär barnen pengars värde

Uppdaterad
Publicerad

60 procent av alla barn får vecko- eller månadspeng. Men hur mycket pengar ska de ha? Och varför?

– Fickpengar är ett bra sätt att lära barnen pengars värde, säger Ingela Gabrielsson, familjeekonom på Nordea.

Allt färre barn får fickpengar. De ges i stället vid behov, eller så betalar föräldrarna barnens alla utgifter. Ett skäl är att det kontantlösa samhället gör det krångligt att lägga slantar i spargrisen.

– Vi har inte längre en tjuga i plånboken, säger Ingela Gabrielsson.

Hon beklagar utvecklingen och anser att fickpengen visar barnet tydliga ekonomiska ramar.

– Då kan de själva bestämma om pengarna ska gå till lördagsgodis eller sparas till annat, säger hon.

Svårt med hur mycket

Att pengen ges mot uppställda villkor, som att städa rummet eller göra rent i hamsterns bur, är ingen god idé.

– Att alla hjälper till i en familj ska vara självklart. Föräldern får inte betalt för att diska, säger hon.

Hur mycket pengar barnen ska få kan vara svårt att avgöra. Ett sätt är att resonera med barnens bästisar och komma överens om en lämplig summa. Kräver barnet mer pengar kan föräldern be om en redovisning över varför slantarna inte räcker till.

– Då får barnet helt enkelt visa upp kvitton eller en nedskriven lista på vad som kostar pengar och så får man förhandla, säger Ingela Gabrielsson.

Fakta: Så mycket får barnen

  • 6 år: 15 kronor/vecka
  • 7 år: 20 kronor/vecka
  • 8 år: 22 kronor/vecka
  • 9 år: 40 kronor/vecka
  • 10 år: 163 kronor/månad
  • 11 år: 169 kronor/ månad
  • 12 år: 226 kronor/ månad
  • 13 år: 283 kronor/månad
  • 14 år: 414 kronor/månad
  • 15 år: 546 kronor/månad
  • 16 år: 668 kronor/månad
  • 17 år: 863 kronor/månad

Källa: Nordea. (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.