FRA (Försvarets radioanstalt) är en civil myndighet med 800 anställda och ett huvudkontor på Lovön, strax utanför Stockholm. Den normalt sett anonyma verksamheten har offentligt en låg profil och har tidigare bara funnits representerade på rekryteringssajten Linkedin.
FRA:s arbetsuppgifter är bland annat att kartlägga militär förmåga hos främmande länder och undersöka it-angrepp från utlandet mot känsliga informationssystem i Sverige.
I går tog gjorde myndigheten debut på Twitter och för att sätta ribban började det – förstås – med en hemlig hälsning: ”Pwzqemuözrözvykvvgt”.
Kommunikationschefen: Ett naturligt steg
FRA:s kommunikationschef, Anni Bölenius, ger sin syn på myndighetens steg ut i sociala medier.
– Vi följer utvecklingen generellt i medielandskapet. Men kommer även i fortsättningen att vara restriktiva med hur vi syns. Vi vill informera om verksamheten och hur det är att jobba hos oss. Det är ett naturligt steg i vår kommunikation.
Kan man räkna med fler kryptiska klurigheter framöver?
– Ja, det verkar ju uppskattat. Det har varit kul att se hur många som försöker lösa vår kryptering. Det finns ett stort intresse för det vi gör och det är kul, säger Anni Bölenius till SVT Nyheter.
Liknande test används vid rekryteringar
Men faktum är att den här typen av problemlösning – om än i betydligt mer avancerad form – används i myndighetens rekryteringar. Och i takt med att kompetenser kan förvärvas på fler ställen än bara traditionella institutioner kan Twitter vara ett verktyg för att nå rätt personer framöver.
– I rekryteringar använder vi den här typen av test, fast betydligt svårare, för att se att man har rätt kompetens för jobben. Den här typen av ”challengeutmaningar” kommer vi kanske fortsätta sprida. Det är ett otroligt bra sätt att testa kunskap, som vi letar efter i bredare bemärkelse i dag, förklarar hon.
Det är händelserika tider – ställer framväxten av sociala medier några nya krav på era medarbetare?
– Så är det absolut. Vi måste hålla bra koll på utvecklingen. Det är vanligt kommunikationsarbete i en ovanlig verksamhet. Men vi behöver, precis som alla andra, kunna berätta om vår verksamhet.