Foto: Nadeer Daoud/SVT

Arla beslagtar anställdas pass

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Mejerijätten stoltserar med att man respekterar mänskliga rättigheter. Samtidigt har Arla beslagtagit pass för 600 anställda gästarbetare i Saudiarabien.

Bondekooperativet Arla finns numer i många länder i världen. I Saudiarabien har mejerijätten närmare 900 anställda, varav 600 av dem är utländska gästarbetare framförallt från Asien. Gästarbetare i Saudiarabien lever fattigt och ofta under mycket utsatta förhållanden. Nu kan Uppdrag granskning berätta att Arla under minst tio års tid beslagtagit pass från sina egna anställda gästarbetare, på dotterbolaget i Saudiarabien.

Swedwatch, en ideell obunden organisation som fokuserar på svenska företags arbete med mänskliga rättigheter i andra länder, reagerar starkt på uppgifterna om Arla och de beslagtagna passhandlingarna.

UG – Kris i Bregottfabriken

– Det är allvarligt därför att det hindrar människors rörelsefrihet. Man kan inte byta jobb, man blir beroende av sin arbetsgivare och hela systemet är ju också till för att hålla koll på människor, säger Viveka Risberg, kanslichef på Swedwatch.

Bryter mot saudisk rätt – och egna policyn

FN:s migrantarbetarkonvention förbjuder beslagtagande av passhandlingar, och även Arla självt har en tydlig hållning i frågan. I mejerijättens etiska policy ”Vårt ansvar” skriver Arla att man ska följa mänskliga rättigheter. Dessutom står det uttryckligen att inga anställda ska behöva lämna ifrån sig sina identitetshandlingar. Trots detta, och trots att ett juridiskt beslut i Saudiarabien också kommit fram till att det är förbjudet så har Arla fortsatt beslagta sina anställdas pass.

– Jag tycker det är märkligt att Arla gör så här samtidigt som man i sin egen policy säger att det är förbjudet, det här måste man ta på allvar, säger Viveka Risberg.

Arlas styrelseordförande Åke Hantoft sa i en intervju med Uppdrag granskning som genomfördes tidigare i vår att han inte kände till uppgifterna om beslagtagna pass. Men nu medger Arlas kommunkatikonsdirektör att Uppdrag gransknings uppgifter stämmer.

– Ja, vi har följt praxis och tagit hand om passen hos våra gästarbetare. Om de har behövt resa eller något liknande så har det självklart fått tillbaka sina pass omgående, säger Astrid Gade Nielsen.

– Jag kan förstå den kritik som kan resas, men vi har följt den praxis som har funnits hos oss och en rad andra företag.

Lovade bättring – för tio år sedan

Och det dröjer bara några timmar efter att Uppdrag granskning träffat Astrid Gade Nielsen innan Arla meddelar att man nu tänker frångå den praxis man hållt sig till i minst tio år. Från och med nästa vecka kommer gästarbetarna på Arlas dotterbolag i Saudiarabien att få sina pass tillbaka.

Från Swedwatch sida anser man att Arlas agerande tagit alldeles för lång tid. Redan för drygt tio år sedan granskade Swedwatch svenska företag i Saudiarabien, däribland, Arla. Och redan då lovade Arla bättring.

– Det här är en känd problematik i Gulfländer, där det finns ett så kallat kafalasystem som innebär att en sponsor är ansvarig för migrantarbetare. Och då är praxis att sponsorn beslagtar passet. Men det är förvånande att inget tycks ha hänt på Arla sedan 2005, då vi granskade svenska företag i Saudi. Det borde ha gått framåt. Dels för att det kommit nya riktlinjer från FN och dels för att företagen borde följa lagen och sin egen kod, säger Viveka Risberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – Kris i Bregottfabriken

Mer i ämnet