Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Avslöjar: Ryska ”spökskepp” vid Nord Stream – fram till fem dagar före sabotaget

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Ett ryskt fartyg med avstängt spårningssystem och kapacitet att genomföra undervattensoperationer rörde sig vid explosionsplatser vid Nord Stream – fem dagar före sabotaget. Det visar avlyssnad radiokommunikation som Uppdrag granskning tagit del av.

Drygt tre månader tidigare var två andra ryska fartyg vid de norra sabotageplatserna.  

Den 26 september 2022 inträffade flera explosioner vid Nord Stream-ledningarna. Redan dagen efter konstaterade flera länder att läckorna orsakats av sabotage – sedan dess har spåren och teorierna kring vem som låg bakom explosionerna avlöst varandra. 

Nu kan SVT, DR, NRK och Yle avslöja att ryska flottfartyg, med kapacitet att genomföra undervattensoperationer, rörde sig vid de nordliga explosionsplatserna fram till fem dagar före sprängningarna.

Se serien: Skuggkriget

Fartygen i området i flera timmar 

De ryska fartygen hade sina spårningssystem avstängda – så kallade “spökskepp” – och deras platsinformation registrerades inte. Men avlyssnad radiokommunikation som skickats från fartygen till ryska flottbaser avslöjar fartygens position, hastighet och färdriktning.

Fartygen uppehöll sig i området i flera timmar och vid ett tillfälle i över ett dygn. Två av de tre fartygens rörelsemönster bekräftas dessutom av satellitbilder. 

Det första flottfartyget seglade från en flottbas i Kaliningrad till området sydost om Karlskrona, öster om Bornholm, och anlände på morgonen den 7 juni. Fartyget kryssade i flera timmar precis i området där gasledningarna Nord Stream 1 och 2 löper. 

– Det är intressant eftersom det pekar på att det sker verksamhet under havsytan. Det finns en sammansättning av fartyg där ute som tillsammans med positionerna indikerar att något har hänt på havsbotten som kan ha varit kopplat till sprängningarna. Utan att vi kan säga att så är fallet, säger Jens Wenzel Kristoffersen, sjökapten och militäranalytiker vid Köpenhamns universitet. 

Det andra flottfartyget är det 86 meter långa Sibiryakov som sökte sig till samma område den 14 juni, alltså en vecka senare. Fartyget låg kvar nära eller strax ovanför Nord Streams rörledningar till nästa dag, stundtals med låga hastigheter.

Två fartyg kartlagda med satellitbilder

Dessa två fartygs rörelsemönster vid explosionsplatserna vid Nord Stream har också kartlagts med hjälp av satellitbilder som de fyra nordiska public service-bolagen har analyserat i samarbete med det norska satellitföretaget KSAT. Enligt KSAT-experterna visar satellitbilder att fartyget Sibiryakov kan ha rört sig några hundra meter från en av explosionsplatserna. Dessutom syns ett annat “spökskepp” i satellitbilderna, men de fyra mediebolagen har inte kunnat identifiera dess identitet. På bilderna ser vi de båda skeppen på några hundra meters till några få kilometers avstånd från en av de senare explosionsplatserna.

Samtidigt som dessa fartyg var i området pågick Nato-övningen BALTOPS 22 i Östersjön. 

De fyra mediebolagen har granskat tillgänglig öppen fartyg- och flygdata, men inte kunnat hitta några Nato-enheter som natten mellan 14 och 15 juni varit nära nog för att kunna observera de båda fartygen.  

Det tredje fartyget är en 49 meter lång bogserbåt som tillhör Östersjöflottan. Ett fartyg med namnet SB-123, som seglade ut till området nära sabotageplatserna den 21 september förra året – alltså fem dagar före explosionerna. 

Fartyget har tidigare nämnts av tyska nyhetssajten T-Online som ett av sex fartyg som väckt misstankar i samband med Nord Stream-sabotaget, eftersom de befann sig i området den 21 och 22 september, enligt tyska underrättelsekällor.  

Det ryska flottfartyget SB-123 rörde vid explosionsplatser vid Nord Stream fem dagar före sabotaget. Foto: Foto: SVT/DR

Uppgifterna presenterade för ryska ambassaden

SB-123 stängde av sitt spårningssystem när det hade nått ungefär halvvägs från marinbasen i Kaliningrad till området kring sabotageplatserna. Med informationen från den avlyssnade radiokommunikationen är det nu möjligt att för första gången placera fartyget i området under perioden, från cirka klockan 20.00 den 21 september till cirka klockan 14.00 den 22 september. 

Det ryska flottfartyget SB-123. Bilden är tagen år 2019. Foto: Foto: Danska försvaret

Den svenska åklagaren Mats Ljungqvist, som leder utredningen av Nord Stream-sabotaget, säger att man har en god bild av trafiken i området under aktuell period. 

– Även för trafik som saknar AIS-data. Mer kan jag inte säga på grund av förundersökningssekretess. 

Nyligen bekräftade det danska försvaret för den danska tidningen Information att ett annat ryskt fartyg, specialfartyget SS-750, befunnit sig i närheten av explosionsplatser vid Nord Stream fyra dagar före sabotaget. Det är inte känt om danska försvaret även observerat SB-123.

Den nya informationen om de ryska fartygen är en del av researchen till den granskande serien ”Skuggkriget”. Uppgifterna har presenterats i detalj för Ryska ambassaden i Köpenhamn som valt att inte kommentera. Flera europeiska länder utreder vem som ligger bakom Nord Stream-sabotaget. Slutsatserna har ännu inte presenterats.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vem eller vilka ligger egentligen bakom sabotaget mot gasledningarna Nord Stream ett och två? I inslaget presenteras tre aktörer som anklagats. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.