”Värt varenda öre” säger Grums kommunalråd Leif Haraldsson (S) om att kommunen anlitade en PR-konsult efter att Uppdrag granskning hört av sig. Foto: Åke Wehrling, SVT

Betalade 190 000 kronor för PR-tjänster

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

När Grums kommun fick veta att Uppdrag granskning skulle göra ett reportage om kommunen anlitades medierådgivaren Paul Ronge. Kostnaden för skattebetalarna blev drygt 190 000 kronor.

Medieutbildning och rådgivning står det på fakturorna som skickades till Grums kommun i januari och mars i år. Det var när Uppdrag gransknings reporter Joakim Lamotte började ställa frågor inför reportaget ”Leva och dö i Grums” som kommunens kommunikationsstrateg, Helena Bergström, tog kontakt med PR-konsulten Paul Ronge, som är författare till boken ”När Janne Josefsson ringer – så klarar du pressen”.

Av en mejlväxling framgår det vilka frågor han tycker att Helena Bergström bör ställa till Joakim Lamotte innan Grums kommunalråd tackar ja till en intervju. ”Vad handlar reportaget om, vilken är vinkeln? Villkoret för intervjun är att vi ges möjlighet att förbereda oss.” och ”Finns det något eller några fall du vill ta upp så vill vi veta det i förväg.” är ett par av frågorna.   

UG – Leva och dö i Grums

– Vi tog in honom för att vi inte hade en aning om vad Uppdrag granskning var ute efter och vi ville ha hjälp för vi är inte medievana på det sättet. Det är ju inte Kamratposten direkt när Uppdrag granskning ringer, det vet man ju, säger Grums kommunalråd Leif Haraldsson (S).

”Värt varenda krona”

Medierådgivningen kostade kommunen sammanlagt 191 671 kronor inklusive moms. Då är Paul Ronges första klass-biljetter mellan Stockholm och Karlstad inte inräknade.  

Reporter: Drygt 190 000 kronor var de här fakturorna på och det är ju skattepengar som betalar det. Är det en rimlig summa?

– Absolut, det var värt varenda krona, säger Leif Haraldsson.

Reporter: Kan du förklara det?

– När Uppdrag granskning ringer till en kommun och vill ha en träff med kommunstyrelsens ordförande så vet man ju att det oftast inte är en skönmålning. Det handlar inte om att försvara sig, det handlar om att kunna förklara sig och få fram det man vill ha sagt och det var det vi tränade på.

”Kände mig inte helt bekväm”

Grums kommun har en egen kommunikationsstrateg. Ändå gjordes bedömningen att extern hjälp behövdes för att förbereda Leif Haraldsson inför intervjun med Uppdrag granskning.

– När jag sitter i intervjun har jag varit kommunalråd i fyra veckor. Jag kände mig inte helt bekväm och helt trygg och han skulle absolut intervjua mig för att han ville ha reda på mina framtidsvisioner. Och det hade jag inga problem med, men det var egentligen inte det som programmet handlade om. Det var inte det som han ställde frågor om, så det var välinvesterade pengar för framtiden.

Reporter: 190 000 kronor, hur mycket pengar är det för en kommun som Grums som ju är en ganska liten kommun?

– Det är 190 000 oavsett hur stor eller liten kommunen är, jag vet inte vad du vill ha för svar. För det är ju såhär att ska vi göra en jämförelse med en halvtidsanställd på äldrevården eller såhär så är det klart att vi är beroende av 190 000, så är det ju, men vi är också beroende av att få den här hjälpen när vi inte har kunskapen i den här frågan. Så är det.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – Leva och dö i Grums

Mer i ämnet