Sjöfartsverket är enligt lag skyldigt att ha ett välfungerande internt rapporteringssystem för att identifiera och ta hand om flygrelaterade händelser och avvikelser. Personal på helikopterenheten ska rapportera både egna och andras misstag för att förhindra framtida olyckor och tillbud.
Vid en kontroll i slutet av maj konstaterade Transportstyrelsen att rapporteringen i princip uteblivit under de senaste veckorna, och att det medfört ett osäkert flygsäkerhetsläge.
LÄS MER: Intern strid på Sjöfartsverket hotar svensk helikopterberedskap – piloter vägrade flyga
Rädsla för att rapporterna ska nå medier
Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen, vill inte kommentera enskilda tillsynsobjekt men säger generellt:
– Rapportering är ett av fundamenten i flygsäkerheten, så det är allvarligt om en verksamhet inte rapporterar enligt reglerna, säger han.
Den externa händelserapporteringen till tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen skyddas av sekretess och genomförs som vanligt, enligt Pilotklubben. Orsaken till att den interna rapporteringen har minskat är besättningens rädsla för att rapporterna ska nå allmänheten eller medier. Besättningarna vill alltså att offentlighetsprincipen inte ska gälla deras verksamhet.
LÄS MER: Helikopterpilotens farliga manöver – framför SVT-teamet
”Viljan att skriva rapport minskar”
När Uppdrag granskning begärde ut uppgifter ur en av helikoptrarnas datorer för att kontrollera ett påstått fel aktualiserades den redan infekterade frågan om vilken information som ska vara offentlig.
– Allt vi gör, allt vi tränar på, bygger oerhört mycket på förtroende och tillit till sina kollegor och systemet, att man är öppen med att säga vilka fel och brister man hittar på sig själv, sina kollegor och system. När sånt här kommer ut utanför systemet får det till följd att folk omedelbart bromsar upp öppenheten, säger Henrik Norberg.
Men ni är enligt lag skyldiga att skriva rapporter.
– Jo precis. Men viljan att skriva rapport minskar eftersom man är orolig för följderna. Man törs kanske inte vara lika ärlig oavsett vilken skyldighet man har.
LÄS MER: Detta har hänt – Helikopteraffären
Om rapporterna sekretessbeläggs som ni vill – finns det risk att man mörkar fel – som därmed inte kommer till allmänhetens kännedom?
– Att mörka vore som att fuska i patiens. Det är självbedrägeri att mörka en händelse där man själv gjort ett misstag eller upptäckt ett fel. Det är som att plantera det i framtiden för någon annan.