Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om olyckorna vid järnvägsövergångar: ”Det är en ganska stor utmaning för Trafikverket”. Foto: TT/SVT

Ministern: ”Jag är trött på signalfel, växelfel och tågurspårningar”

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommenterar nu Uppdrag gransknings reportage om det bristande järnvägsunderhållet och de osäkra järnvägsövergångarna.

– Vi tar tag i problemen, säger han.

I juni presenterade regeringen en plan på att tillföra 100 miljarder kronor extra i infrastruktursatsningar, där tio miljarder är avsedda för att öka trafiksäkerheten. I förra veckan meddelade man att Trafikverket får ett särskilt uppdrag att öka säkerheten vid järnvägskorsningar.

Varför nu?

SVT granskar järnvägen

– Det har varit ett antal väldigt allvarliga olyckor under senare tid och då måste man agera, säger Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

”En ganska stor utmaning för Trafikverket”

Uppdrag granskning har under veckan berättat om det bristande underhållet av den svenska järnvägen. Sedan 2013 har tio personer dött vid järnvägsövergångar med säkerhetsbrister och 16 tåg spårat ur på platser där det varit bristande underhåll av järnvägsanläggningen.

Trafikverket har ju fått ökade anslag, ända sedan år 2000. Ändå ser det ut så här, hur är det möjligt? Du är ju ansvarig minister? 

– Det hänger väl samman med att det finns 6500 plankorsningar, jag inser att det är en ganska stor utmaning för Trafikverket, det tycker jag man ska ha respekt för. Men det är också ett av skälen till att vi säger att man måste skjuta till resurser. Det har vi nu gjort och vi ger ett särskilt uppdrag där de ska titta på just plankorsningar, inte minst mot bakgrund av de allvarliga olyckor som faktiskt varit, säger Tomas Eneroth.

Värsta förseningarna sedan 2010

Gammal sliten järnväg och eftersatt underhåll var också den huvudsakliga anledningen till förra årets många förseningar i tågtrafiken, har Uppdrag granskning kunnat berätta.

62 542 timmars försening förra året. Det är den värsta siffran sen 2010, hur kan det se ut så? 

– Ja, skälet är egentligen att det har underinvesterats under en lång tid i svensk järnväg.

Men din regering har ju suttit i fyra år?

– Ja, precis och det är först nu under den här regeringsperioden som var, som vi i mitten av perioden kunde ta beslut om 100 miljarder extra och ser till att de medlen tillförs i nationell plan, det är långa planeringscykler. Och det är den största höjningen av järnvägsunderhåll som någonsin har gjorts. Och skälet är enkelt – jag åker själv väldigt mycket tåg, jag är trött på signalfel, växelfel, tågurspårningar – vi kan inte ha en sån dålig kvalitet i järnvägssystemet som vi har.

Uppdrag gransknings reportage Järnvägens dödsfällor sändes i SVT1 onsdag 6 februari 20.00 – det finns att se på SVT Play.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet