Efter Uppdrag gransknings reportage om vägar som blev hala som en halkbana mitt i sommaren och där bilister och mc-förare kraschade, skadades och dödades säger Trafikverket att de har en läxa att göra.
-Vi måste be om ursäkt för att det blev fel med olyckan i Vagnhärad. Där rådde vinterväglag mitt i sommaren och motorcyklisten som omkom där hade inte en chans. Han var välutbildad och jobbade som körskollärare men det spelade ingen roll eftersom friktionen var undermålig. Dessutom finns det ett par olyckor till som det luktar lite illa om som vi måste ta upp och gå igenom, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid Trafikverket till tidskriften MC-Folket.
Efter dödsolyckan i Vagnhärad, mellan Nyköping och Södertälje, sattes det upp skyltar som varnade för det hala väglaget. Men att varna i efterhand är inte gott nog i fortsättningen menar Claes Tingvall:
– Det vi måste titta på är om det finns nya mätmetoder. Det räcker inte med friktionsmätningar för då är det redan för sent.