Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Salwa kommer från Syrien. Hon är frustrerad över situationen i Filipstad. ”Vem lyssnar på oss?” Foto: SVT

”Vi har flytt bomber, vi är inga djur”

UPPDRAG GRANSKNING · Migrationsverkets personal har inte tolk med sig vid besök på flyktingboendena i Filipstad. Och utanför myndighetens reception växer flyktingarnas frustration.

Det är fullt med folk utanför Migrationsverket i Filipstad. Och många asylsökande vill berätta om sin situation för Uppdrag gransknings reporter. De är frustrerade över att Migrationsverket bara har öppet två dagar i veckan med ett kösystem som verkar obefintligt. Många har varit här flera gånger och köat sedan tidig morgon. Trots det har de ändå inte lyckats komma in för att träffa en tjänsteman. Salwa från Syrien säger att hon har försökt komma in i tre veckor för att få hjälp med sina problem utan framgång.

”Vi är inga djur”

– Vem lyssnar på oss? Vi är inga kossor! Vi har flytt bomber, vi är inga djur och vi tog oss inte hela vägen hit för att bli trampade på. Stäng gränsen! Ni måste ta ansvar för de som redan är inne för de är människor inte djur.

Reporter: Men vad är lösningen? Ska Sverige stänga gränsen? Var ska flyktingarna ta vägen? De flyr ju krig.

– Jag vet inte. Men hade vi vetat hur det är här hade vi stannat där. Där dog vi snabbt, här dör vi långsamt. Då hade vi gjort bäst som stannat och dött där istället.

Besök utan tolkar

Och det är inte bara utanför Migrationsverkets lokaler som frustrationen bland flyktingarna är påtaglig. Inne på asylboendet i Nykroppa träffar Uppdrag granskning flyktingar som berättar att de bor trångt, att de saknar sjukvård, vinterkläder och leksaker till barnen. Och de förstår inte varför Migrationsverkets representanter besöker dem utan tolkar.

– Vi jobbar ju dag och natt och vi jobbar helg för att skapa så bra boende som möjligt för asylsökande under väntetiden, säger Lotta Anderberg, enhetschef för Migrationsverket i Karlstad.

Reporter: Hur tycker du att det funkar?

– Jag tycker att det funkar rätt så bra faktiskt. Vi har personal som är otroligt engagerad, och som jobbar hårt för att det ska fungera på ett så bra sätt som möjligt.

Prioritet att skaffa tak över huvudet

Reporter: Men du säger rätt så bra vad är det som inte funkar då?

– Ja, just nu så är ju prioriteringarna att vi måste skaffa tak över huvudet, mat för dagen och registrera asylansökningar.

Reporter: Vi har varit på det flyktingboende som heter Nykroppa. Väldigt många där undrar varför Migrationsverkets representanter besöker dem utan tolkar?

– Ja, i vardagsarbetet så använder vi inte tolk och krävs tolk så har man möjlighet att fixa en tolk på telefon på plats.

Reporter: Men vad är då meningen med besöket om ni inte kan prata med dem som bor där?

– Vi svarar på frågor. Många, många utav de asylsökande kan engelska och all personal kan engelska så vi kommunicerar för det mesta på engelska.

Lotta Anderberg säger också att Migrationsverket planerar att utöka öppettiderna i receptionen i Filipstad.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

UG - Välkommen till Sverige

Mer i ämnet