Foto: Henrik Montgomery/TT

H&M:s ”medvetna” kläder bröt mot norsk lag

Uppdaterad
Publicerad

Den globala klädjätten H&M har en så kallad ”Conscious Collection” – (medveten kollektion på svenska) som marknadsförs som miljömässigt hållbar. Men H&M:s reklam har fått det norska Konsumentverket, Forbrukartilsynet, att se rött efter att norska NRK ställt frågan.

– Det vi såg var att de (H&M reds. anm.) marknadsförde ”Conscious” som en hållbar kollektion utan att berätta vad det innebar. Kunderna har rätt till att kunna göra medvetna val, säger Elisabeth Lier Haugseth, chef för Forbrukartilsynet till SVT.

H&M bröt mot lagen

Hon menar att H&M därmed bröt mot den norska marknadsföringslagen. Den norska myndigheten är överens med H&M om förändringar av marknadsföringen men bolaget vill inte låta sig intervjuas av SVT utan lämnar ett skriftligt svar:

”Notera att det Forbrukertilsynet tittat på är huruvida informationen relaterad till våra Conscious-produkter är exakt nog – inte huruvida våra produkter är hållbara eller ej.”

Men frågan om kläder överhuvudtaget kan betraktas som hållbara menar Elisabeth Lier Haugseth på Forbrukartilsynet är det största problemet.

– ”Hållbart” när det gäller kläder är problematiskt eftersom det är en av de mest miljöförstörande branscherna vi har idag i världen, säger Elisabeth Lier Haugseth.

Höga krav på miljöpåståenden

Det svenska Konsumentverket skriver till SVT att man inte granskat H&M:s marknadsföring men hävdar att det ställs höga krav på miljöreklam:

”Viktigt att komma ihåg som bolag när man använder sig av miljöpåståenden är att man alltid måste kunna styrka det som påstås, och för miljöpåståenden ställs det höga beviskrav.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.