För att möta det faktum att vi handlar alltmer på nätet är nu amerikanska reor Black Friday och Cyber Monday allt viktigare för framförallt elektronikhandeln, skriver SVT:s ekonomireporter Johanna Cervenka Foto: Tomas Oneborg/TT

Analys: Det är en minst sagt utmanande ekvation

Uppdaterad
Publicerad

ANALYS · Handeln utmanas på många plan. Frågan är vilka butikskedjor som överlever julhandeln i år. Det säger SVT:s ekonomikommentator Johanna Cervenka.

Johanna Cervenka, ekonomireporter på SVT.

Johanna Cervenka

Ekonomikommentator

Återigen ska julhandeln slå rekord – precis som varje år. Det beror på att ökningen av julhandeln drivs av befolkningsökning och prisökningstakt (inflation). Sett i förhållande till BNP, värdet på allt vi producerar och gör i Sverige, minskar i stället detaljhandelns betydelse.

Det sagt så är julhandeln den absolut viktigaste tiden på året för den svenska handelsnäringen och den som kan göra att en förlust vänds till vinst på helåret. I år tros minusräntan och ökade bostadspriser göra att svenskarna känner sig rikare. Det är i alla fall förhoppningen.

Klädhandeln pressad

För trots en lång högkonjunktur pågår en kris inom butikshandeln och särskilt pressad är klädhandeln. I höstens rapportflod kunde det noteras att flera klädkedjor har det kämpigt och måste ta in nya pengar från ägarna, vinstvarna och även gå i rekonstruktion för att hantera sina skulder. Ofta innebär en rekonstruktion att både personal måste sägas upp och olönsamma butiker stängas. Anledningen är på intet sätt ny men har accelererat de senaste åren. Vi handlar allt mer på nätet och klädmodet globaliserats. Det pressar både priser i butik och på nätet och gör det svårt för bolagen att hinna med.  Dessutom är vi mer medvetna som konsumenter och hållbarhet har seglat upp som en faktor när vi handlar.

Här i Sverige ser vi flera exempel på pressade kedjor inom både sport- och mode. Den norska sportkedjan Xxl har tagit in både nya pengar från aktieägarna och vinstvarnat. Underklädeskedjan Twilfit är under rekonstruktion och stänger butiker. Retail and Brands som bland annat driver Brothers och Polarn o pyret går med kraftig förlust och har nyligen bytt vd.

Reor viktiga

För att möta det faktum att vi handlar alltmer på nätet är nu amerikanska reor Black Friday och Cyber Monday allt viktigare för framförallt elektronikhandeln. Ifjol gjorde en oro för bostadspriserna att vi höll hårdare i pengarna när det gäller sällanköpsvaror som elektronikprylar och leksaker. Då bommade Hui sin analys och julhandeln, som definieras som handeln i december, blev betydligt sämre än väntat.  Men det har också blivit svårare att definiera vad som egentligen hör julhandeln till.

Det nya normala är att julhandeln nu inleds med en rea i slutet av november/ början på december samtidigt som den avslutas med en mer utdragen mellandagsrea som kan pågå till januari eller till och med ända in i februari.  Det gör att butikerna säljer allt mindre till full pris och pressar deras vinster. I fjol var det klädmärkeskedjan Jc som gick i konkurs efter en tung julhandel. Frågan är om vi kommer se fler offer i år.   Allt mindre besök i butiker vilket gör att flera klädkedjor måste minska sina hyreskostnader för dyra butikslokaler, antalet anställda och minska storleken på butikerna.  Och det samtidigt som bolagen måste investera i onlineplattformar och göra handel i butik mer upplevelsebaserad för att ha en suck till överlevnad. Det är en minst sagt utmanande ekvation.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa skeenden”.