Under gårdagen drabbades många tågresenärer av omfattande förseningar, något många upplever som vardagsmat. Foto: TT

SVT:s läsare delade med sig av sina tågupplevelser

Under den gångna veckan har svenskarna drabbats av, vad som känts som, tågproblem efter tågproblem och under gårdagen nådde det sin kulmen då passagerare tvingades evakuera ett tåg efter fyra timmar. Här under kan du läsa läsarnas egna erfarenheter av att resa med tåg i Sverige.

SVT rapporterade · Berätta om dina upplevelser av tågtrafiken i Sverige

13.15
Jag har rest med SJ i jobbet under många år och f.n. pendlar jag mellan Fagersta och Västerås. Inställda tåg och förseningar hör till den vardag jag numera tvingats acceptera. Allting var inte bättre förr men nog fungerade SJ bättre då i alla fall.
13.21
Jag har tågpendlat sedan 2010 och har drabbats av otaliga förseningar kontinuerligt under de här åren. Det absoluta i särklass värsta är den extremt dåliga hanteringen av SJ i de uppkomna situationerna. Hur är det ens möjligt att de får fortsätta att ha sitt uppdrag. Det är bara några veckor sedan som jag och ett 40-tal övriga resenärer stod ensamma i Gävle från kl 22 till 23.30 och väntade på utlovad ersättningsbuss. Lösningen den här gången blev taxi till hemorten som vi själva beställde och betalade. Kundombudsansvarig kontaktades och utlovade återkoppling inom kort!! Personen har inte hörts av!! Jag väljer nu alltid härjedalingen ToR Ljusdal/Stockholm då kommer jag alltid fram och dessutom i tid
13.23
Bor i Södertälje och jobbade i Stockholm under 2016. Till slut sa jag upp mig från jobbet då jag varje morgon bråkade med chefen om att jag inte kommer i tid trots att man åker en halvtimme för tidigt men ändå hjälpte det inte. Jag har skaffat mig ett jobb i närheten så åker buss till jobbet och slipper åka tåg till stan. Hade en utbildning på huvudkontoret i stan och vilken tur att älskade signalfel hände då så jag missat utbildningen. 😂
13.23
Det som är mest frustrerand är att man sitter i knät på tågbolagen. För mig är bil inget alternativ och det är svårt att strejka som passagerare. Hur visar man sitt missnöje och vart riktar man den? Det är en otroligt tröttsam utveckling som inte får den uppmärksamhet av politiker som den borde.
13.25
Jag pendlade drygt ett år mellan Malmö och Helsingborg, men valde att säga upp mig på grund av tågen.
13.28
 

En av dem som drabbades under gårdagen var Maria som skulle resa mellan Göteborg och Uppsala, en resa som tog henne tio timmar. 

Marias mardrömsresa – fast på tåg och bussar i tio timmar

SVT NyheterUppsalabon Maria Chöler var på väg hem från ett besök i Göteborg. Resan brukar ta runt fyra timmar men i onsdagens tågkaos blev den tre gånger längre.
13.29
Jag är chef för en samhällsviktig funktion som är lokaliserad mellan Uppsala och Stockholm längs järnvägen. Jag upplever dagligen att mina medarbetar kommer sent och/eller inte kommer hem i tid med pendeltågen. Min subjektiva känsla är att det har blivit sämre med tiden. Jag vågar inte räkna ut vad den samhällsekonomiska kostnaden är för dessa tidsförluster. Gissar att det handlar om hundtusentals kronor per år. Enligt min mening en fullständig katastrof för skattebetalarna som därmed får stå för notan.
13.29
Fastnade en gång på väg till Skåne. Två små barn med. Ingen bistrovagn, ingen information. Mardröm. Därför åker jag inte tåg med barn.
13.31
Resan mellan Oslo och Linköping tog nästan 12 timmar i tisdags. Det enda vi fick veta var att vi skulle bussas till Karlstad. Det blev kaos och trängsel för de två bussar som kom kunde inte ta alla. Folk om reste tillsammans riskerade komma ifrån varann. Busschaufören pratade annat språk. Under resan fick vi som hade SJ:s app att bussen sen skulle fortsätta till Hallsberg, men chauffören bara skakade på huvudet och vägrade. Väl framme fanns ingen information. De flesta hade slut på batteri eller fick det under tiden. Efter flera byten på eget bevåg, buss och försenade tåg, kom vi till Katrineholm mitt i natten. Vissa hade fått taxi beställda men inte vi, tre personer i 60-åldrrn. Där en var turist och inte pratade svenska. När vi nästan gett upp hoppet att sova på stationen kom tåget timmar försenat. Det vörsta var ingen mat och ingen information eller att man brydde sig om oss.
13.32
Som pendlare i Skåne är tågen i regel försenade oftare än att de kommer i tid. Ofta hör man att det är något problem med tåget, nerriven kontaktledning, spårfel, elfel (vilket var det senaste i raden) samt vårt generiska meddelande: "signalfel". Men det största problemet är att informationen vid fel är bristfällig och går ej att lita på.

Under gårdagen skapade en nedfallen kontaktledning kaos i tågtrafiken norr om Stockholm. Efter hela sex timmar kom tågen åter i rullning, men då enbart på två av de fyra spåren in till Stockholms central. Enligt den nuvarande prognosen kommer det även vara fortsatta problem med trafiken under torsdagen.

Frustrationen var stor bland de tågresenärer som fastnade i oredan, och för dem som satt fast på ett Arlanda express-tåg i över fyra timmar blev det hela mer eller mindre outhärligt. Passagerare vittnar om hetta, panik och sanitära problem då tåget saknade toalett. Det blev slutligen så illa att passagerare valde att evakuera tåget.

Gårdagen inget undantag

Gårdagens händelser känns dock inte som några undantag i den svenska tågtrafiken. Många svenskar upplever att det har varit flera år  av återkommande förseningar och inställda avgångar på grund av allt ifrån nedfallna kontaktledningar, lok-, växel- och spårproblem.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer