Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Åhléns tar bort luciabilden efter hatet

SVT:s reporter Simon Sarnecki har träffat Lina Söderqvist, Åhléns marknadschef. Foto: TT

I Åhléns annonskampanj inför jul syntes en leende mörkhyad pojke i luciakläder. Bilden har väckt starka reaktioner på Facebook, med flera rasistiska kommentarer. Men snart överöstes kommentarsfältet av kärlek istället. Nu har pojkens familj fått nog av uppmärksamheten och bett om att bilden ska tas bort på varuhuskedjans Facebooksida. – Vi tar ned bilden av respekt, meddelar Åhléns i dag till SVT Nyheter.

Åhléns tar bort annonsen på den lilla pojken på familjens begäran.

– Av respekt för de inblandade så har vi bestämt att vi ska ta ned bilden från våra kanaler, säger Åhléns marknadschef Lina Söderqvist till SVT Nyheter.

Luciabilden lades upp på Facebook för snart en vecka sedan. Vissa reagerade negativt på att pojken har mörk hud och inte är en flicka. Efter att bilden spridits på rasistiska hatsajter kände Åhléns att situationen blev ohållbar.

– Det var jättetråkigt stötande och kränkande , säger Lina Söderqvist till SVT Nyheter.

”Hatarna har inte vunnit”

Med bilden ville de visa att alla kan få vara Lucia, oavsett hudfärg och kön.

– Det spelar ingen roll om man har långt eller kort hår, om man är pojke eller flicka, om man har ljus hy eller mörk hy – man kan faktiskt bestämma själv om man vill vara Lucia eller tomte eller pepparkaksgubbe, säger Lina Söderqvist till SVT Nyheter.

Hon vill inte att man ser borttagandet av bilden som att näthatarna har vunnit.

– Vi kommer aldrig sluta, de har inte vunnit, säger Lina Söderqvist.

Stor motreaktion mot hatet

De hatfulla kommentarerna fick snart Facebookgruppen #jagärhär, som arbetar mot hat på nätet, att organisera en kärleksaktion i kommentarsfältet. Lina Söderqvist hos Åhléns betonar att det överlag var många fler positiva reaktioner än negativa. Men de hatiska kommentarerna upprörde dock företaget.

– Det är ändå år 2016 och det är ju jättetråkigt att en bild ska väcka den typen av reaktioner eftersom vi lever ändå i ett samhälle med en mängd olika människor med olika kulturell och etiskt ursprung.

Under måndagseftermiddagen hade bilden fått nästan 10.000 kommentarer, varav de flesta var kärleksfulla. Det mesta hatet togs bort, enligt Aftonbladet, men bilden har fått över 300 ilskereaktioner. Samtidigt har den fått över 30.000 gilla- och kärleksreaktioner.

Relaterat