– Det är problematiskt och i vissa fall till och med olagligt, säger Martin Sollén, jurist på Konsumentverket.
Enligt honom kan säljarnas antydningar om att just du riskerar att ID-kapas utgöra otillbörlig marknadsföring.
– Vi har sett exempel där väldigt påträngande säljare får det att låta som att du personligen är särskilt utsatt, eller att det till och med pågår ett angrepp mot dig. Och att om du tecknar tjänsten så kan en sån attack stoppas.
– Som konsument är det viktigt att veta att ingen av dessa tjänster kan förhindra en ID-kapning, säger Martin Sollén till SVT:s konsumentredaktion Plus.
Allt fler känner sig lurade
Statistik från Konsumentverket visar nu på ett ökat missnöje med dessa tjänster.
Under perioden januari-april 2020 tog Konsumentverket emot 235 anmälningar mot den här typen av företag, och sammanlagt tog myndighetens tjänst “Hallå konsument” och de kommunala konsumentvägledarna emot 481 klagomål.
Det kan jämföras med september-december 2019 med 112 anmälningar och 476 klagomål. Under maj-augusti 2019 inkom 76 anmälningar och 313 klagomål.
Ett företag sticker ut
Överlägset flest klagande kunder under det senaste året har Nordiska bevakningsgruppen, med 78 anmälningar och 258 klagomål.
Förutom att använda sig av vad Konsumentverket beskriver som vilseledande försäljningsmetoder så har Nordiska bevakningsgruppen också bundit upp kunder i tre år långa abonnemang.
– Allt över ett års bindningstid för såna här tjänster ser vi som ett oskäligt avtalsvillkor, säger Martin Sollén, som just nu driver ett tillsynsärende mot företaget.
Företaget beklagar
I ett mejl till Plus beklagar Marcus Ericsson, försäljningschef på Nordiska bevakningsgruppen, att de har så många missnöjda kunder. Han skriver att företaget nu har avslutat samarbetet med ett annat företag som utfört telefonsamtalen.
Marcus Ericsson skriver också att företaget har ändrat sin bindningstid till ett år, men har inte velat svara på om de kunder som bundits till tre år kommer att få förkortade avtalstider.