För att rösta igenom en misstroendeförklaring i riksdagen räcker det med Alliansens och Sverigedemokraternas röster. Men politiskt är det förstås en bomb att regeringens nära samarbetsparti Vänsterpartiet anser att det kan finnas fog för att fälla ett eller flera statsråd.
I skottgluggen just nu befinner sig framför allt Anna Johansson och Anders Ygeman. Båda två har under lång tid känt till att känsliga och sekretessbelagda uppgifter från Transportstyrelsen har röjts utomlands. Ingen av dem har hittills gjort gällande att de försökt göra något åt saken.
LÄS MER: Justitieutskottet kallar till extramöte på tisdag
Ygeman har uppgivit att han fick informationen om händelserna vid Transportstyrelsen redan förra året. Vad han gjorde med den informationen och vilka åtgärder han vidtog är oklart. Med tanke på omfattningen av det hemliga material som röjts är det minst sagt anmärkningsvärt om han inte vidtagit några åtgärder.
Infrastrukturminister Anna Johansson, ansvarigt statsråd för Transportstyrelsen, fick information i januari i år. Inte heller hon tycks ha agerat. I alla fall har hon inte gett några som helst kommentarer som antyder detta.
Knäpptyst från Löfven
Statsminister Stefan Löfven har hittills varit knäpptyst i frågan. Vad har han vetat om detta? Varför har inte Riksdagen informerats? Frågorna är många, men svaren har hittills uteblivit.
LÄS MER: Löfven vägrar uttala sig
Oppositionen i riksdagen har självfallet mobiliserat efter avslöjandena och regeringens tafatta hantering av krisen. En borgerlig allians i kris har nu fått en gratischans att ta ett politiskt initiativ som i grunden kan skaka regeringen.
Möjlig misstroendeförklaring
Att de borgerliga partiledarna talar öppet om möjligheten för en misstroendeförklaring innebär att de nu är inställda på att driva frågan i botten. Sverigedemokraterna har också aviserat att de är beredda att stödja en misstroendeförklaring mot ett eller flera statsråd. Till detta kommer Vänsterpartiets utspel att också de kan tänka sig en misstroendeomröstning om inte regeringen kan förklara sig.
LÄS MER: Alliansen och SD öppnar för misstroendeförklaring
Infrastrukturminister Anna Johansson löper störst risk att fällas i en sådan omröstning. Hon är direkt ansvarig för Transportstyrelsen och har en svag politisk position. Hennes ställning i riksdagen är också bräcklig. För Anders Ygeman är läget annorlunda. Han är ett av regeringens populäraste statsråd med många års erfarenhet av riksdagsarbete. Hans ovilja att redogöra för turerna kring Transportstyrelsen blir därför desto mer märklig. Nu riskerar han att dras med i fallet om inte Stefan Löfven snabbt agerar för att stoppa den kris som snart kan bli omöjlig att kontrollera för regeringen.
Dålig krishantering
Vill Stefan Löfven försöka undanröja en uppslitande politisk strid om regeringens hantering av Transportstyrelsen kan han välja att snabbt avskeda Anna Johansson ur regeringen. Det har skett förut. Under Ebbe Carlsson-affären i slutet av 1980-talet hotades dåvarande justitieministern Anna-Greta Leijon av en misstroendeomröstning på grund av ett rekommendationsbrev hon skrivit till privatspanaren. Ingvar Carlsson, då statsminister, valde att avskeda henne innan frågan drivits så långt som till en misstroendeförklaring.
Men hur Stefan Löfven ser på händelserna vid Transportstyrelsen och regeringens hantering av frågan är alltjämt oklart. Hittills har han valt att inte uttala sig. Det är dålig krishantering, men innebär också att krisen riskerar att växa honom över huvudet.
LÄS MER: Detta har hänt: Transportstyrelsens säkerhetsskandal
När analysen skrevs hade statsminister Stefan Löfven (S) inte uttalat sig. Under söndagen bröt han tystnaden och kommer under måndagen att hålla en pressträff.
IT-skandalen i korthet
I januari sparkades Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren. I juli avslöjades att myndigheten hade röjt sekretessbelagda uppgifter som kan skada rikets säkerhet, genom en IT-upphandling i utlandet. Det handlar om hela det svenska registret över körkort, inklusive bilder, och även känslig information om broar, tunnelbana, vägar och hamnar i Sverige.
Det visade sig att Maria Ågren hade undertecknat beslut om att göra avsteg från gällande lagstiftning och Transportstyrelsens riktlinjer för åtkomst till system och servrar.
Inrikesminister Anders Ygeman (S) och försvarsminister Peter Hultqvist (S) fick vetskap om misstänkta brister inom myndigheten i samband med Säpos förundersökning, som startade i början av 2016 – det är dock oklart exakt när. Infrastrukturminister Anna Johansson (S) hävdar dock att hon fick kännedom om saken först i januari i år.