Dejtingföretaget Edarling skickar dagligen tre partnerförslag till betalande medlemmar. Förslagen baseras på ett omfattande personlighetstest där kunder får besvara 283 frågor som bland annat berör tro, beteende och karaktärsdrag.
I en anmälan till Konsumentverket skriver kvinnan att förslagen ”oftast är UTAN bild och deras 'profil' oftast stämmer inte alls med de egna sökkriterierna, varken i utseendet, längden, utbildningen eller något annat.”
Vidare kritiserar hon företaget för att inte själv få möjlighet att söka bland medlemmarna. Anledningen uppges vara: ”för att man inte ska bli överväldigad av ett stort antal förslag, som gör att man kanske inte tar sig sin tid för att gå igenom de olika partnerförslagen.”
Kvinnan skriver i anmälan att hon känner sig lurad på pengarna.
”Jag är lite förvånad över klagomålet då vi anser att det på vår hemsida tydligt framgår hur tjänsten fungerar samt att kunden inte begärt pengarna tillbaka vilket vanligtvis brukar vara det första steget vid missnöje, skriver Erik Wall, pressansvarig för Edarling i Sverige, till SVT Nyheter.
Edarling, med huvudkontor i Tyskland, uppges ha nära 13 miljoner medlemmar och finns i ett flertal länder i Europa.