Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Nordica Assistans stoppades på grund av misstänkta skenanställningar och felaktiga uppgifter om assistans. Flera inom bolaget polisanmäldes, däribland vd:n Amin Kadra som slår ifrån sig alla anklagelser. Foto: Christoffer Hjalmarsson/SVT

Assistansbolagens raseri mot myndigheter: ”En häxjakt”

Uppdaterad
Publicerad

Myndigheternas jakt på kriminella och oseriösa assistansbolag har intensifierats. Här är några av de största aktörerna som har stoppats de senaste åren. SVT har varit i kontakt med flera av företrädarna – som slår tillbaka mot myndigheterna.

Nordica Assistans

Misstänkta skenanställningar och felaktiga uppgifter om assistans. Det fick Försäkringskassan att stoppa utbetalningarna till Nordica Assistans i början av förra året – och senare Inspektionen för vård och omsorg, IVO, att dra in deras tillstånd. Med sina då 136 brukare är bolaget det största som har stoppats hittills.

Brukare, assistenter och personer i ledande ställning polisanmäldes för misstänkta bidragsbrott.

Försäkringskassan har krävt tillbaka över tio miljoner kronor som de menar har betalats ut grundat på felaktiga uppgifter. I beslutet står det också att ”Migrationsverket bedömer att Nordica Assistans AB upprättat skenanställningar avseende arbetstillstånd för utländsk arbetskraft”.

Bolaget svarar:

Vd:n Amin Kadra, som själv är polisanmäld av Försäkringskassan, slår ifrån sig alla anklagelser.

– Det är assistenten eller brukaren som fuskat, men anordnaren får betala notan. Och när anordnaren får ett återkrav så får man indraget tillstånd och man målas upp som en brottsling.

Enligt Amin Kadra riktar myndigheterna in sig på vissa bolag och tar godtyckliga beslut.

– Vi är inte ensamma i branschen om att få återkrav, det finns flera bolag som fått 20 miljoner kronor i återkrav och där har man inte gjort några betalningsstopp eller dragit in tillståndet.

VH Assistans

Försäkringskassan stoppade utbetalningarna till VH Assistans i april förra året. Anledningarna var bland annat misstänkta skenanställningar och att felaktiga uppgifter lämnats till myndigheter.

IVO återkallade bolagets tillstånd att bedriva assistans i juni, men eftersom VH Assistans överklagat beslutet har de rätt att fortsätta verksamheten till frågan avgjorts i Förvaltningsrätten.

Bolaget svarar:

Veronica Hedenmark, grundare av VH Assistans, skriver i ett mejl till SVT att myndigheternas anklagelser är felaktiga.

”Vi har följt gällande rutiner från myndigheterna och inte haft några skenanställningar”, skriver hon bland annat och riktar kritik mot Försäkringskassans metoder som hon beskriver som ”rättsosäkra” och en ”häxjakt”:

”Försäkringskassan kräver att assistansbolag står ansvariga för om en anställd fuskar med sjukskrivningar, föräldrapenning eller vabb, vilket är en fullständig orimlighet då arbetsgivaren inte har någon möjlighet att kunna kontrollera detta pga sekretess hos Försäkringskassan”.

Kraft Assistans

Misstänkta skenanställningar fick Migrationsverket att avslå ett stort antal ansökningar om arbetstillstånd för personliga assistenter kopplat till Kraft Assistans, vilket fick Försäkringskassan att stoppa utbetalningarna till bolaget i slutet av sommaren.

Men i förvaltningsrätten fick Migrationsverket bakläxa i flera fall för att de inte fattat individuella avslagsbeslut utan i stället baserat besluten på att bolaget inte ansågs seriöst.

Bolaget svarar:

Thomas Sandberg, vd på Kraft, är kritisk till myndigheternas agerande och menar att deras kommunikation varit bristfällig.

”Vi har själva aktivt och vid ett antal tillfällen försökt att boka fysiska möten med både Migrationsverket och Försäkringskassan för att reda ut eventuella misstankar, men detta har avböjts från myndighetshåll. Man har endast velat kommunicera via e-post eller brev. Bristen på sådana kontakter är oroande”, skriver han till SVT.

Kvalita Funktionshinder

Redan 2016 stoppades utbetalningarna till Kvalita Funktionshinder, som har nära kopplingar till Assisteria Omsorg som är ett annat stoppat bolag.

En anledning var att det upptäcktes att en anställd på Försäkringskassan lämnat ut sekretesskyddade uppgifter om personer med assistansersättning till bolagen. Ett fall som avgjordes i rätten förra året och där en kvinna dömdes för grovt dataintrång.

2020 drog IVO in tillståndet för Kvalita.

Försäkringskassan polisanmälde bolagets företrädare för grovt bidragsbrott eftersom assistansersättning misstänktes ha gått till annat än assistans.

SVT har varit i kontakt med en person i ledande ställning i bolaget som avböjer att kommentera.

Rami Care

Personliga assistenter fick lön trots att flera inte arbetat överhuvudtaget – och många miljoner kronor betalades felaktigt ut från Försäkringskassan till Rami Care. Utbetalningarna stoppades i början av 2018 i samband med att härvan rullades upp.

Flera personer bakom bolaget dömdes till fängelse för grova bidragsbrott och en rad assistenter, som endast utfört arbete på pappret, dömdes också för brott.

SVT har tidigare rapporterat om fallet och de ansvariga har då inte velat kommentera.

• Det finns runt 980 privata assistansbolag med tillstånd och drygt 820 personer som anordnar sin egen assistans. Dessutom har alla landets kommuner assistans på något sätt.

• Den totala assistansersättningen som betalas ut uppgår årligen till runt 30 miljarder kronor.

• Försäkringskassan gjorde 258 polisanmälningar kopplat till assistansersättningen 2020, jämfört med 140 anmälningar året innan.

• Försäkringskassans totala återkrav och skadestånd gällande assistans uppgick till 464 miljoner kronor förra året, att jämföra med runt 133 miljoner året innan.

• Försäkringskassan har stoppat utbetalningarna till 46 assistansbolag sedan 2016, sju av dessa har sedan åter blivit godkända som betalningsmottagare. Det totala återkravet mot bolagen är runt 100 miljoner kronor.

Källa: IVO, Försäkringskassan

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

SVT granskar välfärdsbedrägerier

Mer i ämnet