Senast i lördags larmade Swish själva om ett driftstopp via sin sajt. Bara veckan innan, den 16 maj, låg tjänsten nere i flera timmar. Även den 9 maj hände samma sak. Så sent som under fredagskvällen var det dags igen. Uppgifterna bekräftas av Swish.
Förutom de tre större driftstörningarna har även problem uppstått hos kunder vid vissa banker som är anslutna till Swish. I torsdags drabbades exempelvis kunder hos Nordea av Swish-problem från morgon till lunchtid, och i tisdags strulade betaltjänsten hos Sparbanken Syd en stund, enligt Swish egen hemsida.
Sofia Norén, pressansvarig hos Swish, väljer att svara på SVT Nyheters frågor via mejl.
Vad har felen i huvudsak berott på?
“Swish är ett ekosystem med många inblandade aktörer. Vi utreder huvudorsaken till detta men har redan genomfört ett antal åtgärder för att säkra stabilitet i systemet framåt.”
Betaltjänsten har nästan sju miljoner privatanvändare, enligt Swish statistik.
Vad har ni att säga till de kunder som drabbas av detta?
“Det är givetvis mycket olyckligt för de som drabbas. Man ska alltid kunna swisha”, skriver Sofia Norén.
Hon poängterar dock att kunder som har frågor om betalningar alltid ska kontakta sin bank, oavsett om man är privatperson eller företag.
Swish startade som ett samarbete mellan sex av Sveriges största banker: Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna. Tillsammans äger de aktiebolaget som utgör Swish.