Stora omställningar för Arbetsförmedlingen. Foto: Lars Pehrson, TT

Arbetsförmedlingen lägger ned 130 kontor

Publicerad

Arbetsförmedlingen lägger ned 130 kontor. Till största delen handlar det om små kontor i glesbygdsområden.

Arbetsförmedlingens styrelse har under förmiddagen tagit upp frågan om de kontorsnedläggningar som myndigheten ser som nödvändiga efter minskade budgetanslag.

Ekot var först att rapportera om neddragningen, som till största delen kommer att beröra små kontor i glesbygden. Men även mellanstora kontor berörs.

– Personalmässigt blir neddragningarna mycket stora i storstadsområdena och i mellanstora städer. Konsekvenserna kommer dock att bli tydligast vid små och mellanstora kontor på mindre orter, där antalet medarbetare kommer att vara för få för att kunna bedriva en ändamålsenlig verksamhet och ha en hållbar arbetsmiljö, uppger generaldirektör Mikael Sjöberg i ett pressmeddelande.

Fyra principer

Styrelsen har i dag gett generaldirektör Mikael Sjöberg klartecken för neddragningen, som ska följa några tydliga principer:

  • Man ska samverka med kommuner och andra myndigheter för att öka möjligheten till fysiska möten.
  • Placeringen av kontor ska utgå från uppdraget.
  • Lokala kontor ska erbjuda service inom fördjupat stöd.
  • Kontoren koncentreras till städer och knutpunkter.

– Förhandlingarna om att successivt avveckla ett stort antal kontor drar nu igång och vi räknar med att kunna ta beslut om vilka kontor som blir berörda i slutet av mars, säger Mikael Sjöberg i en kommentar.

I dag har Arbetsförmedlingen 242 kontor runtom i Sverige, och det blir alltså mer än hälften som försvinner. Redan i morse rapporterade Ekot att omfattande nedskärningar var att vänta, som en följd av de stora neddragningarna inom myndigheten. På söndagen twittrade också generaldirektör Mikael Sjöberg om att myndigheten skulle lägga ned ”ett stort antal kontor”.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Arbetsförmedlingen

Mer i ämnet