Polis utanför ett Öresundståg som stannat vid Hyllie station utanför Malmö för gränskontroll. Bilden togs i december i fjol. Foto: TT

Beslut om gränskontroller dröjer

Uppdaterad
Publicerad

Inrikesminister Anders Ygeman utlovade ett besked om huruvida gränskontrollerna blir kvar eller inte i slutet av denna vecka. Men beslutet dröjer.

Orsaken är, enligt regeringskansliet, att regeringen inväntar ett formellt beslut i ministerrådet, alltså de 28 EU-ländernas beslutsorgan. Möjliga beslutstillfällen är till exempel på tisdag då finansministrarna möts i Bryssel eller på torsdag när handelsministrarna träffas.

Redan i förra veckan gav EU-kommissionen sitt klartecken för att förlänga gränskontrollerna i Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike och Norge ytterligare tre månader. För svensk del gäller de nuvarande gränskontrollerna till den 12 november.

Sverige inför gränskontroller

Längre restider

I onsdags beslutade regeringen att förlänga id-kontrollerna på tåg, bussar och färjor i tre månader till. Id-kontrollerna utförs av transportbolagen och för tågresenärer till Sverige sker de framför allt på tågstationen vid Kastrups flygplats. Gränskontrollerna görs av svensk polis.

Gränskontrollerna mellan Sverige och Danmark infördes i samband med flyktingkrisen förra hösten. Många pendlare har varit kritiska mot kontrollerna som lett till ökad trängsel på tågen och längre restid för pendlare mellan Malmö och Köpenhamn. 

Så har id- och gränskontrollerna påverkat Öresundsregionen

Flyktingar har hindrats. 80 procent av tågpendlarna överväger att söka nytt jobb eller flytta. Företag har svårt att hitta personal. Vid Nordiska ministerrådet presenterade Öresundsinstitutet en uppdaterad version av rapporten om konsekvenserna av id- och gränskontroller. SVT Nyheter Skåne har sammanställt några av punkterna.

1. Antalet asylsökande till Sverige, Norge och Danmark har sjunkit kraftigt under tiden efter det att gränskontrollerna infördes. Förklaringen sägs dock i första hand vara den flyktingsöverenskommelsen som gjorts mellan EU och Turkiet.

2. Nära 80 procent av de 400 tågpendlare som tillfrågats har övervägt att antingen söka nytt jobb i hemlandet, alternativt att flytta till arbetslandet, enligt Öresundsinstitutet. Tidigare studier har visat att två av tre tågpendlare vittnade om en högre nivå av stress till följd av kontrollerna.

3. Antalet resenärer som åker Skånetrafikens tåg över Öresundsbron har minskat med tolv procent mellan januari och augusti, jämfört med samma period under fjolåret.

4. Restiden har i genomsnitt förlängt med en halvtimme på resor med Öresundståg från Köpenhamn till Malmö. Trafiken i motsatt riktning har påverkats i mindre utsträckning. Antalet avgångar i rusningstrafik har dock halverats.

5. Fler och fler Öresundspendlare väljer bilen i stället. I september ökade trafiken över bron med åtta procent jämfört med fjolåret, enligt Öresundsbrokonsortiet. Halva ökningen kan härledas till införande av id- och gränskontroller.

6. Enligt institutets analys är drygt 330 000 färre arbetstillfällen på Själland tillgängliga genom en timmas resa från Malmö central, jämfört med innan dessa att id- och gränskontrollerna infördes.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sverige inför gränskontroller

Mer i ämnet