Experiment: Blir vi avlyssnade av mobilen?

Uppdaterad
Publicerad

Har du någon gång känt dig avlyssnad av din mobiltelefon? I så fall är du långt ifrån ensam. I mängder av foruminlägg, artiklar och videor hävdas det att vi blir spionerade på genom mikrofonen.

SVT Nyheter har gjort ett experiment för att försöka ta reda på hur det ligger till.

Tänk att du sitter på en middag och pratar om att du verkligen skulle vilja slippa diska för hand. En stund senare får du reklam i dina sociala medier för just diskmaskiner. Låter scenariot bekant?

Många smartphone-användare delar upplevelsen av att något man bara nämnt i ett privat samtal plötsligt dykt upp i ens flöden – men varför?

Avlyssning eller förutsägelser?

Att Facebook-grundaren Mark Zuckerberg i kongressförhör förnekat att de i hemlighet använder våra mikrofoner i marknadsföringssyften och att olika analys- och säkerhetsföretag inte hittat bevis för att så skulle vara fallet verkar inte avliva myten – och både andra nyhetssajter och privatpersoner har gjort egna tester som tycks tyda på motsatsen.

När SVT 2018 pratade med en expert på området sa han att teknikföretagen förmodligen inte ens behöver lyssna på oss, utan att reklamen troligen bara bygger på träffsäkra förutsägelser om vårt beteende.

För att försöka utesluta att det inte är annan data vi delar med oss av som gör att vi känner oss avlyssnade gjorde vi ett nytt experiment – med en helt ny mobiltelefon.

Se experimentet och hör internetexperten Måns Jonasson kommentera resultatet i klippet ovan.

Såhär gick experimentet till:

• Vi hämtade ut en helt ny telefon.

• Vi skapade nya konton på Gmail, Facebook och Instagram.

• Vi började följa enbart andra nyhetssajter, svenska och internationella.

• Vi gav apparna tillgång till mikrofon, kamera och andra valbara åtkomster.

• Vi interagerade inte med några inlägg. Vi gjorde heller inga Googlesökningar eller använde oss av några andra applikationer.

• Vi pratade med telefonen, med olika appar både öppna och stängda, om de två ämnena innebandy och kaniner flera minuter om dagen i tre dagar för att se om det skulle resultera i någon reklam.

• Ungefär två veckor senare kunde vi säga att vi fått ett resultat – vi hade nämligen inte fått någon reklam alls som rörde innebandy eller kaniner.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.