Goda vanor kan vara svårt att få till i vår stressiga vardag, men det finns knep som gör det enklare. Foto: Emma Simpson/Unsplash

Chatt: Hur ska man göra för att leva ett mer hälsosamt liv?

Uppdaterad
Publicerad

Varför är det så svårt att leva hälsosamt, trots att man vet att det är bra för en? Läkaren och professorn Anders Rosengren har forskat kring hur vi kan förbättra vår hälsa och må bättre. Här kan du läsa hela chatten.

Läs mer om Livsstilverktyget.se.

SVT rapporterade · Chatta om hur man lever ett mer hälsosamt liv

Nu avslutar vi kvällens chatt! Tack för alla bra frågor. Alla frågor och svar finns att läsa här framöver.

Önskar er alla en trevlig kväll!

Tack alla för era intressanta och bra frågor. Ta hand
om er!

Anders

Annette • Hej. Va ska jag göra för att få bort sötsuget?

Ett tips är att successivt minska mängden socker
i små steg över flera veckor. Då anpassar sig nämligen smaklökarna så att vi
efterhand kräver mindre sött.

Aurora • Promenerar varje dag 30 min, gymnastik 10 min morgon och kväll, Umeå universitets Säkra steg, balansträning 30 min varannan dag 30 min enl särskilt program. Behöver jag styrketräna också?

Det är en viktig fråga. Styrketräning kan behövas
för att minska risken för benskörhet och ger också goda hälsoeffekter på långsikt
även om konditionsträning ofta är det som hamnar i fokus.

Agneta • Varför blir man sötsugen efter middagen? Har man ätit fel under dagen?

Det kan bero på att du har lågt blodsocker. Ett tips
för att få jämnare blodsocker är att äta mindre kolhydratrik mat och att
motionera regelbundet.

Bolm • Hej Hur skall jag som mogen tonåring 74 år kunna komma igång med lätt löpning då jag levt med paniksyndrom som gör atså fort jag börjar jogga så värker det i mina axlar och blir orolig att jag ska få tillbaka paniken som jag varit symtom fri Sedan 20 år. Vill Vara igång.

Det kan vara bra att veta att motion, även om det
bara handlar om korta promenader, minskar oro och risken för panikattacker. Det
behöver ofta vara regelbunden träning för att få effekt.

Anita • Konstig fråga kanske. Frigörs endorfiner när jag tränar även om jag tycker det är jättetråkigt att träna?

Det gör det och de positiva mentala effekterna av
träning kommer ofta efter längre tid.

Lisa • Jag är en 86 årig kvinna som är ”ganska” frisk ! Gympar med Sofia varje morgon och promenerar ca 4 km varje dag. Varför sover jag ändå dåligt ?

Ett tips kan vara att gå ut tidigt på morgonen och
få solljus. Då kalibreras kroppens dygnsrytm så att vi sover bättre nästa natt.

Joakim • Hej, Vad skall jag göra för att äta mindre choklad. Jag känner mig nöjd och belåten når jag äter detta.

Ett tips är att öka kakaohalten så får vi större
mättnadskänsla och äter mindre. Ett annat sätt är att bryta chokladen i
småbitar. Ett tredje sätt att försöka byta ut chokladen mot något annat som du
tycker är gott men som är mindre kaloririkt.

Ingrid persson • Jag skulle gärna veta mer om hur jag ska kunna leva ett hälsosammare liv trots flertal sjukdomar. Har försökt att förändra mitt liv , dock svårt när sjukdomar kommer och går.

Det bästa brukar vara att starta i små steg och
att försöka hitta former av rörelse som passar just dig. Bara att komma ut och
vara i naturen ger goda effekter även om det inte behöver innebära långa träningspass.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Fråga doktorn

Mer i ämnet