Sömnexperten: ”Långa tupplurer kan göra en tröttare”

Publicerad

Har du svårt att sova eller känner du dig sömnig mest hela tiden? Ligger du vaken hela nätterna och har svårt att sova på dagen? Jonathan Cedernaes, sömnexpert och forskare vid Uppsala universitet, svarade på läsarnas frågor. Läs hela chatten här.

SVT rapporterade · Chatta om sömn

21.55
Hej. Går man upp i vikt av att sova för lite och är det svårt att gå ner i vikt om man sover för lite.
@MB - Hej! Risken för att gå upp i vikt ökar som regel om man sover för lite – men detta är ju i genomsnitt och beror ju t.ex. på hur mycket man begränsar sin sömn och sannolikt även på hur stort sömnbehov man har till att börja med. Våra och andras resultat tyder på att man får lättare att lägga på sig vikt i form av ökad fettmassa om man begränsar sömnen, men det sker också förändringar i beteendet som kan främja viktuppgång. Andra experimentella och epidemiologiska studier har också visat att det är svårare att gå ner i vikt om man sover för lite, sannolikt genom liknande mekanismer.
21.59
Så trött på råd om mörkt, svalt osv. Om man är äldre med smärtor och ångest både för egen och anhörigas del hjälper det knappast. Läkare väldigt restriktiva med sömnmedel.
@Lili - Hej! Ja i vissa fall är det indicerat att skriva ut sömnmedel. När man blir äldre får man generellt sett sämre sömn och dygnsrytm, bl.a. med ytligare sömn och med mer nattliga uppvaknanden, och det kan man nog vara en naturlig del av åldrandet. Så tyvärr är det många som kanske måste acceptera att åldrandet innebär successivt något sämre sömn. Men särskilt om det blir ett stort problem i vardagen, att man känner sig mycket trött, eller får mycket stora försämringar i sömnen, så bör man utreda sin sömn. Problemet med många sömnläkemedel är att de är beroendeframkallande och kan ha andra allvarliga biverkningar. Men det finns nya på väg som förhoppningsvis snart kan börja användas mer, med snällare "profiler" och verkan.
22.04
Hejsan. Kan man sova för mycket? Om man sover ca 9-10/11 timmar per natt, får det några konsekvenser? Eller har jag ”bara" stort sömnehov? Tack på förhand...
@Skåning - Hej! Ja det finns tillstånd där man har sjukligt stort behov av sömn ("hypersomni") och det kan behöva utredas. Detta är en så kallad primär sömnstörning, men hypersomni kan också vara sekundärt till andra sjukdomstillstånd, t.ex. pga att man sover så ytligt pga snarkningar osv att man inte blir tillräckligt normalt utvilad av säg 8-9 timmars sömn. Som regel brukar man säga att en normal vuxen har ett sömnbehov på 7-9 timmar per natt (men sover man för lite på vardagar kommer ju många känna att de behöver ta igen det på helgen), men det finns även så klart individuella variationer. Om man inte känner sig utvilad efter 10-11 timmars sömn och i övrigt också känner att man lider pga tröttheten, så kan man utreda ifall det kan finnas någon bakomliggande orsak.
22.06
Hej, såg precis avsnittet om sömn i Aktuellt. Min fråg gäller dock om man kan sova för mycket? Jag är 23 och har inga svårigheter att sova över 10 timmar per natt, då min jobbsituation tillåter det.
@Linnéa - Hej igen! V.g. se mitt svar till @Skåning. Man kan sova för mycket, s.k. hypersomni, i vissa fall kan för stort sömnbehov behöva utredas, då det kan vara sekundärt till andra sjukdomstillstånd. Som regel brukar man säga att en normal vuxen har ett sömnbehov på 7-9 timmar per natt, men det finns även så klart individuella variationer.
22.08
Jag har mycket svårt att sova, och det hänger i sedan minst 30 år. Då hade jag ett speciellt arbete under omständigheter som var under stark press, och sovtiderna blev mycket udda. Detta i kombination med att jag är ’nattuggla’ i min rent biologiska dygnsrytm, gör att jag har nycket svårt att somna på natten. Jag kan dock somna på morgonen mellan kl 06 - 09, det verkar som om gryningen är som mest rogivande för mig. Jag skulle kunna prestera på topp på kvälls-och nattetid på ett jobb, men det är mycket svårt att hitta ett sådant arbete. Jag har försökt allt (sömnskola mm.) men det fungerar helt enkelt inte. Jag är intresserad av vandring, och det händer att jag då övernattar ute, i mitt tält, då minsann kan jag somna lättare. Men det är ju ingen lösning att gå och lägga sig utomhus, när man lever vanligt liv annars. Sk ’milda rogivande’ sömntabletter dvs antihistamn. fungerar inte på mig, jag får mycket otäcka biverkningar av dessa. Det som är svårt är att också få förståelse för att man är morgontrött. Jag lider verkligen av detta med sömnbrist och är ständigt trött. Justering av arbetstid skulle hjälpa en bit, men det är omöjligt i mitt fall. Det är svårt att tvinga in kroppen i en annan dygnsrytm än den som biologin redan har bestämt. Vad kan göras mer i mitt fall?
@Anja - Hej! Det låter som du är vad vi brukar kalla för en extrem kvällsmänniska ("sen kronotyp"), dvs. din dygnsrytm är förskjuten så att din sömn egentligen inträffar bäst och enklast mycket sent på dygnet. Jag förstår att det inte är lätt att alltid anpassa jobbet till detta, men det är egentligen detta som sannolikt skulle behövas. Tyvärr har vi i dagens samhälle ännu svårt att anpassa arbetsscheman så att de passar de med extrema dygnsrytmer. Det är lite ironiskt med tanke på att vi annars nu lever i ett 24/7 timmars samhälle.
22.11
Sedan ca. 5 månader tillbaka har jag knappt sovit. Är uppe och vänder och vrider och kan inte somna förrän kl. 03 eller 05 på morgonen. Sover och vaknar fram och tillbaka till kl. 10, 11? Mår fruktansvärt dåligt och förstår inte vad det är för fel. Jag umgås med vänner, jag tränar etc. Ingenting hjälper. Va ska man göra
@M - Hej! Du kanske redan har prövat med det, men annars är det första man gör att försöka se till sömnhygienen, t.ex. ljusexponering på dagen (inte sent på kvällen), undvik kaffe sent, ät mest på dagen, var aktiv dagtid och ev. se över läkemedel och ev. sjukdomstillstånd som kan påverka sömnen. Då du har haft så långa besvär skulle jag absolut rekommendera att du utreder detta vidare inom vården, först och främst i primärvården. Det vore toppen om du då kan ta med en dagbok som beskriver hur du har sovit under en veckas tid eller mer, och där gärna skriver upp när du äter, tränar och utsätter dig för ljus, inklusive är utomhus. Hoppas du liksom alla andra som lider av jobbiga sömnbesvär kan få hjälp!
22.14
Hej, Jonathan jag har problem med dyngsrytmen. Jag är 25 år och har hela mitt liv lagt mig alldeles för sent (2,3,4 på natten). Nu är jag på min sista termin på universitetet och skriver min masteruppsats dvs jag gör mitt eget schema. Dels har jag problem med min kultur av att vara uppe länge, men även när jag vaknar på morgonen då jag nu inte har något annat än mina egna planer att förhålla mig till så somnar jag ofta om istället vilket förstör mina planer för nästkommande dag = måste vara uppe längre för att ta igen.. såhär fortsätter det. Situationen förbättras inte av att jag några gånger i månaden har nattskift på mitt studentjobb.

Hur ska jag bryta cirkeln och lyckas gå upp på morgonen? Hört att ha en bestämd tid att gå upp varje morgon hjälper. Ska man börja drastiskt typ 8,9 (tidigt för en student) eller stegvis från kanske 11, 10? Tack!
@GG - Hej! Det är som du säger lätt att komma in i en ond spiral, som du nu tycks ha gjort. Jag tycker dock att din plan låter bra – försök dock både att lägga dig tidigare och gå upp tidigare. Som en mer extrem variant kan det dock paradoxalt nog vara enklare att tvinga sig att försöka gå upp tidigare – du kommer utveckla en sömnbrist som gör det lättare för dig att somna tidigare nästa dag. Som regel är det bra att försöka ha så regelbundna tider som möjligt, och inte utnyttja snooze-knappen – du kan till och med ställa två larm varav ett är längre bort som gör att du tvingas gå upp och stänga av det. Om du sen exponerar dig för starkt ljus tidigt på morgonen, t.ex. genom att träna ute eller gå en promenad, så kommer du underlätta för kroppen att vrida tillbaka din dygnsrytm så att du kan gå och lägga dig tidigare nästa dag.
22.18
Hej Jonathan!
Jag kan sova allt från 7-10 timmar på en natt och har provat lägga mig och vakna samma tid varje dag men när jag vaknar är jag ändå alltid helt slut. Oavsett hur mycket jag har sovit. Jag snarkar mycket på nätterna och har därför undersökts för sömnapné som var negativt. Jag är trött dagarna i ända och märker att jag orkar inte ta ut mig lika mycket under träningspass som jag kunde för 1-2 år sedan hur mycket jag än försöker. Det blir bara värre. Jag är 25 år gammal. Vad kan jag göra?
@Kaj - Hej! Då du är så ung och lider så mycket tycker jag du borde utreda detta närmare inom vården. Man vet att snarkningar gör att man kan sova sämre, så det är möjligt att man kan försöka få till någon åtgärd som minskar dessa, det finns alltifrån bettskenor till mer avancerade åtgärder som kan prövas. Om man är överviktig ökar risken för snarkningar, och då kan viktnedgång vara mycket effektivt. Sen finns det andra orsaker till trötthet och stort sömnbehov, t.ex. störningar i ämnesomsättningen, bl.a. i sköldkörteln och blodsockerregleringen. Detta och andra grundläggande undersökningar/provar kan enkelt undersökas hos din vårdcentralsläkare (om det inte redan är gjort)
22.21
Min pojkvän (27 år) verkar vara obotlig trött, han kan sova hela helgen medan jag på helgen alltid vaknar kl.7.30 av mig själv oavsett när jag går och lägger mig. Han säger att han alltid sovit så mycket, men jag undrar om man verkligen kan ha ett så stort sömnbehov?

Jag som inte behöver sova så mycket har så svårt för att förstå mig på hans behov, så jag efterfrågar även tips på hur jag bättre ska kunna förstå hans sömn..
@Partner - Hej! Sömnbehovet är mycket individuellt – i detta fall vet jag inte riktigt vad din pojkvän har för behov? Man rekommenderar att vuxna ska sova 7-9 timmar per natt, men för vissa kan t.ex. upp till 10 timmar vara normalt, och vissa klarar sig på 6 eller strax därunder. Om han mår bra i övrigt så låter det som att han sover utefter det sömnbehov som han har pga hans individuella biologiska/genetiska egenskaper. Varför sömnbehovet varierar så mycket mellan olika individer vet vi inte riktigt, men det finns alltså genetiska varianter som gör att vissa t.ex. behöver betydligt mindre sömn än andra (även om de extremaste varianterna är lika extremt ovanliga) 
22.23
Det är väl upp till var och en att bestämma hur mycket man vill sova eller hur mycket sömn man behöver eller är det så att de med längre kapacitet nu behöver få med andra för man tror att det ä horden som ska sätta press på alla andra.
@AB - Hej! Det är självklart att det finns stora individuella variationer i sömnbehovet. Generellt sett ser vi dock att sömnlängden har minskat i många åldrar i samhället av diverse anledningar, delvis även orsakat av en ökad förekomst av skiftarbete som gör det svårt att få tillräckligt med sömn i genomsnitt. Det handlar därför mer om att försöka få gemene man att sova tillräckligt utefter deras individuella behov (som vi vet som regel brukar ligger på 7-9 timmar per natt för en vuxen individ).

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer