Katarina Danielsson är medicinskt ledningsansvarig läkare vid Sömnutredningsmottagningen, Smärtcentrum, Akademiska Sjukhuset. Foto: Privat/TT

Katarina Danielsson chattade med läsarna

Publicerad

Katarina Danielsson, medicinskt ledningsansvarig läkare vid Sömnutredningsmottagningen, Smärtcentrum, vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, svarade på sömnfrågor. Allt ifrån tupplurer till sömntabletter berördes, se svaren på läsarnas frågor nedan.

Här samlas åtta av de frågor som ni läsare ställde till Katarina Danielsson i chatten som vi hade igång tidigare under kvällen:

Vad ska man göra om man inte kan sova, när att läsa eller annat inte fungerar?

Man kan pröva att gå upp en stund, kanske dricka lite varm mjölk, och äta en ostbit (mjölkprodukter innehåller lite melatonin vilket är sömnhormon). Att lyssna på musik, eller göra någon avslappningsövning kan också hjälpa, svarade Katarina Danielsson.

Min vuxna son vaknar fortfarande mitt i natten med panik och skriker hysteriskt. Så kallad nattskräck. Jag vill att han ska söka hjälp. Var ska han vända sig?

Nattskräck är ett problem som i sig inte är farligt, även om det kan kännas mycket obehagligt. Vill du och din son få det utrett så kan ni via läkare på vårdcentralen få remiss till en sömnutredningsmottagning där man kan undersöka sömnen med poysomnografi både för att säkerställa att det ”endast ” rör sig om nattskräck samt ta reda på om det finns några eventuella utlösande faktorer.

Får sömnen sämre kvalité vid användning av sömntabletter?

Det finns många olika sorters sömnmediciner och det är också individuellt hur vi reagerar på dem. Man kan generellt säga att sömnmedel inte förbättrar sömnkvaliteten och i vissa fall orsakar de en mer ytlig sömn och fler uppvaknanden. 

Jag somnar alltid väldigt fort på kvällarna, men ofta vaknar jag mitt i natten efter några få timmars sömn. Jag ligger då vaken flera timmar, ibland ändå tills det är dags att gå upp. Vad kan jag göra för att komma till rätta med min sömn?

Det du beskriver är en form av insomni där man har svårt att upprätthålla sömnen. Du kan pröva att gå upp en stund när du vaknat på natten, kanske läsa något eller handarbeta i cirka 30 minuter, och sedan gå och lägga dig igen. Att undvika att vila eller sova på dagen och att hålla en regelbunden dygnsrytm är också viktigt för sömnen. Vid stora besvär kan man kontakta sin vårdcentral för hjälp med till exempel sömnskola.

Hur påverkas sömnen av att jobba kvällsskift istället för kontorstider, blir den sämre?

Det beror på hur din inre dygnsrytm ser ut och om den har ”vant in sig” vid dina arbetstider. Till exempel har man sett att så kallade ”kvällsmänniskor” har lättare för att anpassa sin inre dygnsrytm efter kvälls och nattarbete.

Vad säger forskningen om strålning från mobil och trådlösa nätverk, kan det vara orsaken till ungas sömnproblem?

Det är kanske inte strålningen i sig utan snarare ljuset som telefonerna och datorerna utstrålar som stör sömnen. När blått och även blåvitt ljus träffar ögat går det signaler till hjärnan, och sömnhormonet melatonin minskar. Detta kan vara till fördel dagtid, men på sena kvällen och natten stör det sömnen. 

Jag snarkar ganska mycket och kan ibland vakna tvärt med en känsla av att jag inte får syre. Upplever också att min sömn överhuvudtaget blivit sämre med åldern då också jag börjat snarka mer och mer. Finns det något man kan göra?

Till att börja med borde du göra en sömnapnéutredning, Du kan säkert få en remiss, via din vårdcentral, till lung- eller öron näsa hals- klinik där du bor för en sådan utredning, om du beskriver ovanstående symptom för dem. Om det visar sig att du lider av sömnapné finns det bra behandlingar med apnéskena, alternativt CPAP för att förbättra syreupptaget under natten.

Stämmer det att en kvarts tupplur kan ersätta ett par timmars nattsömn?

Sömnkvalitet är minst lika viktigt som faktisk sovtid. 15 minuter där en större del består av djupsömn kan förstås ersätta längre tids ytlig sömn, även om ett par timmars sömn låter lite mycket, men känner du dig utvilad efter en power-nap så har den gjort nytta.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer