Corona och korv har ett samband. Under hösten har Icas försäljning av grillkorv och kryddkorv ökat med nära en fjärdedel (24 procent) eftersom allt fler är hemma.
– En stor del av den ökade volymtillväxten tros vara en följd av restriktionerna, människor är hemma mer både till vardags men också på helger och då behövs snabbtillgängliga luncher, säger Alexandra Appeltofft, kategorichef för matchark på Ica.
Även Willys har ökat sin försäljning av korv.
– Det har vi sett under hela pandemin. Det har gått bra hela året. Det ska man koppla till att det är en tacksam måltid för distansarbete, säger Johanna Eurén.
Grillning ute
Det har även skett en kraftig ökning av försäljningen av grillkol och briketter på Ica.
Under hösten (september till november) har grillkol och briketter ökat med 52 procent jämfört med samma period 2019.
– Pandemin har inneburit att man umgås mer utomhus och att många förmodligen förlängt sin grillsäsong på grund av hemmasemester, säger Susan Vo Bergqvist, pressansvarig.
Även Willys uppger att försäljningen av grillkol, grillpinnar, tändvätska, och braständare ligger en bra bit över det normala för årstiden.
– Det kan i sin tur tyda på att året runt-grillningar har ökat, säger kommunikationschef Johanna Eurén.
Umgås utomhus
Hon berättar att det så kallade indextalet ligger just nu på 120 – det vill säga 20 procent över motsvarande förra året.
– Men då ska man ha i bakhuvudet att det är låga nivåer, säger hon.
Uppgifterna gäller från september till november 2020 då det inte är säsong för grillkol.
Ökningen kan sannolikt kopplas till att fler umgås utomhus. På flera håll i landet rapporteras om många besökare i friluftsområden.
– Vi har haft ett mycket högre tryck, för någon helg sedan var det kö vid grillplatserna, säger Frida Karlsson, natur- och friluftsutvecklare i Nybro kommun och ansvarig för området Svartbäcksmåla till SVT Småland.