Så ser bäckenbottenmusklerna ut på kvinnor. Foto: SVT

Därför ska du träna din bäckenbotten

Publicerad

Bäckenbotten består av flera muskelskikt vars uppgift är att hålla upp analöppning, slida och urinrör. En försvagad muskulatur kan leda till urinläckage, inkontinens och framfall, men genom knipträning kan man öka styrkan och uthålligheten i bäckenbotten.

Det är vanligt att bäckenbottens muskulatur påverkas efter graviditet, förlossning, fysiskt arbete och när man blir äldre. Då är det bra att knipträna!

Knipträning har även en positiv inverkan på sexlivet.

Kom igång med träningen

Har du aldrig kniptränat förut är det viktigt att du hittar rätt knip.

1177 Vårdguiden finns bra information om hur du kommer igång med bäckenbottenträningen.

Forskningsprojektet Tät.nu har tagit fram appen TÄT som hjälper dig i knipträningen. Där finns också träningsprogram med olika svårighetsgrad, påminnelsefunktion och statistik över din träning.

Källa: Tät.nu och 1177.se

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Fråga doktorn

Mer i ämnet