Lappland flygplats i Gällivare är en av alla flygplatser som har märkt av trenden med färre resenärer. Foto: SVT

De små flygplatserna drabbas hårdast av flygkrisen – tappar 20 procent

Uppdaterad
Publicerad

Inte sedan finanskrisen har det svenska inrikesflyget haft så få resenärer. Och det är de små regionala flygplatserna som drabbas allra hårdast. Hittills i år ligger tappet på cirka 20 procent – det dubbla mot de statliga flygplatserna.

– Det är kämpigt nu, säger Peter Larsson, vd för intresseorganisationen SRF. 

Den pågående klimatdebatten, i kombination med flygskatt och ökade priser på flygbränsle, tycks ha gett effekt. Nya siffror från Swedavia, som äger Sveriges tio största flygplatser, visar att inrikestrafiken har minskat med åtta procent hittills i år. Utöver Swedavias flygplatser finns 34 icke-statliga flygplatser, som till stor del ägs av kommuner och regioner. Där är tappet det dubbla. 

– Vi har utpräglade inrikesdestinationer och då blir följderna av flygskatt och flygskam som begrepp märkbara. Swedavia kan hämta upp en del av sin nedgång på utrikesflyg, men det kan inte vi, säger Peter Larsson, vd för intresseorganisationen Svenska regionala flygplatser, SRF, som företräder Sveriges icke-statliga flygplatser.

Flygplatser går med förlust

Samtliga 34 flygplatser, utom en av två privatägda, går med förlust. Men Peter Larsson tycker inte att man ska se det som att de mindre flygplatserna är utdömda. 

– Vi har också ett ansvar gentemot staten för samhällsnyttiga verksamheter som ambulansflygningar och annat. Det är många små flygningar som har stor betydelse.

”Har inte några alternativ”

Lapland airport i Gällivare, som ägs av kommunen, är en av alla flygplatser som har märkt av trenden med färre resenärer. Flygplatsen drabbades hårt av Nextjets konkurs i fjol och stod utan flyg i närmare fyra månader. Men det finns ingen risk för att flygplatsen skulle läggas ner, enligt Michael Gustafsson, flygplatschef.   

– Vi har statlig trafikplikt, Gällivare måste ha flygtrafik för att de statliga tillgänglighetsmålen ska uppfyllas. 

Michael Gustafsson tycker inte att diskussionerna om flygskam har bäring i Lappland.  

– Vi måste kunna ta oss till Stockholm som är knutpunkten, så för vår del blir det konstigt att ingå i den diskussionen, i och med att vi inte har några alternativ. Men jag förstår att det behövs en diskussion där det finns alternativ till flyget. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.