Bland tidigare vinnnare som wokpannan (1991), CD-spelaren (1991) och spikmattan (2009) läggs nu ytterligare en pryl som är tänkt att dominera årets julhandel – aktivitetsarmbandet, som kan mäta kaloriintag, motionsmängd, sömnmönster med mera.
– Eller hälsoarmbandet eller träningsarmbandet. Det är så kallad wearable technology, eller kroppsburen teknik. Ett hjälpmedel och en livsstilsprodukt för hälsointresserade träningsentusiaster, säger Lena Larsson, vd på HUI.
Hälsotrend bakom
Armbandet är ofta kopplad till en app, där man kan få information om hur man mår och rör sig, som ska ge en god översikt.
– Det är den stora hälsotrenden som ligger bakom det här beslutet. Vi ser att allt fler blir medvetna om sin hälsa och framför allt kopplingen mellan hälsa och aktivitet, säger Lena Larsson.
Även förra årets julklapp, råsaftcentrifugen, var sprungen ur en hälsotrend.
Ingen välgörenhet än
En annan trend som ligger bakom beslutet är det att dela sina upplevelser och bilder i sociala medier.
HUI har tre kriterier för årets julklapp: det ska vara en nyhet, det ska sälja och det ska representera den tid vi lever i.
I spekulationerna inför beskedet har allt från matpaket till Syrien till selfiepinnen utsetts.
När det gäller välgörenhet menar Lena Larsson att det skulle kunna bli årets julklapp framöver, men då måste det sälja mer och i fler kanaler. Hon menar att de inte utser julklappar som de vill ska sälja, utan att det handlar om att spå handelsströmmar.