För den resenär som blir strandad på grund av en inställd flygning blir konsekvenserna av strejken direkt kännbara. Men den drabbade är långt från rättslös. Flygbolag som trafikerar inom EU lyder under internationella bestämmelser som reglerar vad som gäller vid flygförsening, inställd flygning eller nekad ombordstigning.
Grundläggande rättigheter
Enligt konsumentverket har du som drabbas av en inställd flygning på grund av strejk framförallt tre rättigheter.
1. rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten.
2. rätt till mat och dryck
3. rätt till hotell
Men den som väljer att få biljetten återbetald har flygbolaget inte längre någon skyldighet att betala hotell eller mat åt.
Inga extra pengar vid strejk
I normala fall skulle den resenär som drabbats av ett inställt flyg utöver ovanstående tre rättigheter också ha rätt till en kompensation – en summa på omkring 200-600 euro. Men i och med en strejk råder ”extraordinära omständigheter”.
– SAS har då ingen skyldighet att betala kompensation som under vanliga omständigheter utgått enligt flygförordningen, säger Jan Nyquist, enhetschef på Konsumentverket.