Utbildningsminister Anna Ekström svarade på frågor om distansundervisning

Uppdaterad
Publicerad

Kunskapstapp, underkända kurser och svårigheter med både motivation och arbetsmoral. Mycket talar för att fjärrundervisningen i gymnasieskolan gör att eleverna lär sig allt mindre.

I kvällens Aktuellt ställdes utbildningsminister Anna Ekström (S) till svars, och efteråt chattade hon med SVT:s publik. Här kan du läsa i kapp.

Chatta om distansundervisning med utbildningsminister Anna Ekström

Då är det dags att avrunda chatten!

Tack för alla frågor. Ha en fortsatt trevlig kväll!

Tyko • Hej. Jag har kontakt med många barn som tycker att en blandning mellan distans och i skola-undervisning skulle vara en bra modell även framåt. Hur tänker ni kring nya modeller för skolan efter pandemin?

Hej Tyko, vi har faktiskt infört större möjligheter till fjärr- och distansundervisning framöver. Men för de allra flesta elever är lärdomen att skolan är viktig inte bara för att lära sig mycket utan också för trygghet och gemenskap. Och pandemin har lärt oss hur mycket eleverna uppskattar sina lärare!

Anna

Lärare • Elever med extra behov av stöd/som inte klarar distansundervisning har under hela pandemin fått vara på skolan även då dem varit stängd. Varför pratar man inte mer om det, utan fokuserar ensidigt på att elever har svårt med distansundervisning? De som är mest utsatta är redan i skolan på heltid.

Du har helt rätt i att de mest utsatta har fått stöd, och att det är bra. Jag är också jätteglad att vi har gått över till blandad undervisning i så stor utsträckning. Det är mycket bättre för de flesta elever!

Anna

Lovisa • Hur ser du på möjligheten att utöka vuxenutbildningen för dem som nu får ett kunskapstapp i och med distansundervisningen - så de kan ”ta igen” förlorad kunskap? Ett extra gymnasieår, för att läsa upp betyg - och lära sig mer?

Vuxenutbildningen byggs ut, och vi har infört en rätt att läsa kurser som saknas men som behövs för att kunna läsa på högskolan. Och en elev kan i vissa fall få förlängd gymnasieutbildning, så att man läser utbildningen under längre tid. Men jag vill att eleverna i första hand ska få stöd här och nu.

Anna

Gymnasielärare • Är elever och lärare inte värda en säker skola/arbetsmiljö? Skolor är inte byggda för pandemier säger ni, klassrum är trånga, ventilation undermålig och ungdomar är unga och håller inte avstånd även om lärare uppmanar dem att göra det. Elever kramas, sitter i knät på varandra, sitter axel mot axel i klassrum under timslånga lektioner. Att skolor ska öppna smittsäkert är en utopi/pappersprodukt som saknar förankring i verkligheten. Därför frågar jag igen, är elever/lärare inte värda en trygg arbetsmiljö? Vem säkerställer att miljön är trygg på riktigt? För det är den, i verkligheten, inte. /Gymnasielärare

Att det inte är lätt att genomföra undervisning utan trängsel är helt klart, men arbetsgivaren har ett ansvar för arbetsmiljön också i en pandemi. Vi har infört en möjlighet att ha delvis distans just för att undvika trängsel. Och lärare ska ha en god arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Arbetsmiljöverket har nyligen kommit med en ny rapport om arbetsgivarens skyldighet att tillhandahålla skyddsutrustning mm.

Anna

Göran Bergqvist • Varför slopar du nationella prov när de behövs mer än någonsin för att ge mer likvärdig betygsättning. Proven ska ju särskilt beaktas vid betygsättning, så varför tar du bort dem?

Det är Skolverket som fattat beslutet - NP kan inte genomföras säkert och ge stöd till betygsättning som de ska i år enligt Skolverkets bedömning. Jag tycker det är synd, men tyvärr nödvändigt.

Anna

Nils N.N. • Hur ska vi som lärare kunna känna att vi kan sätta rättvisa och rättssäkra betyg när vi i vissa fall knappt kan kontrollera att det faktiskt är eleverna själva som gör uppgifterna när de är så mycket på distans?

Ja, det är en stor nackdel. Dessutom har vi inte nationella prov som vanligt. Ni lärare är ju experter på att sätta betyg, men i år har ni inte lika bra förutsättningar som andra år.

Anna

Carl • SFI har haft distansundervisning sedan mars. När ska de elverna få återvända till klassrum, åtminstone delvis?

Hej Carl, vad jag önskar att jag kunde svara! Jag hoppas att det kan ske snart, men tyvärr är riskerna för smittspridning större med äldre elever. Jag vet att många SFI-elever har jättesvårt med distansundervisning och med digitala verktyg och uppkoppling och vill öppna för dem så fort det går. Men smittskyddsläget måste avgöra. Tack för mycket bra fråga!

Anna

Ellen • hur har regeringen egentligen tänkt med distansundervisningen? Visst det är en nödlösning som funkar under en kort tid men, det som stör mig är alla de elever som har funktionshinder, inga som helst anpassningar har gjorts för dem vad jag vet (även jag ingår där) nu studerar jag dock på högre instans (universitet) men jag undrar har detta tagits med i beräkningarna?

Hej, viktig fråga. Vi har haft särskolan öppen, utan distans, hela tiden. Och sedan april har vi haft skolan öppen för elever med behov av stöd. De som behöver stöd av lärare på plats ska få det.

Anna

Bert • Hur kommer de sig att du är redo att ta emot frågor om distansundervisning nu och inte i våras?

Hej, jag har svarat på frågor om distansundervisning under hela den här tiden, och jag har gjort det med stort allvar. Det är viktigt att vi tar ungdomarnas oro på allvar.

Anna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.