– Vi kommer successivt att komma upp i kapacitet igen för man gör inte det bums upp till 100 procent. Just nu har vi en 25-procentig kapacitet på Arlanda och Malmö är också i gång, säger Per Fröberg vid 14.30-tiden.
Saknade kommunikation
Det som hände, enligt Fröberg, är att Luftfartsverket inte hade den kommunikation och den radardata in och ut från kontrollcentraler och flygledartorn som man bör ha. Felet upptäcktes vid 11-tiden.
–Då gör vi så att vi sätter ingen trafik i luftrummet. Det är en ren flygsäkerhetsfråga, säger han.
Säkerheten inte hotad
Flygsäkerheten var aldrig hotad trots att det fanns trafik uppe i luften när felet inträffade, hävdar han.
– Det fanns rutiner för att ta ned den trafik som befann sig i luften.
Fröberg vill i nuläget inte spekulera i orsaken till datafelet, utan hänvisar till att man kommer att utreda vad som egentligen skett när den akuta fasen med att få trafiken att rulla som vanligt är avklarad.